Hlavní obsah

Proti zvyšování rychlosti na 160 km/h se postavil poslanecký výbor

Praha

Návrh na zvýšení rychlosti, byť jen na některých úsecích českých dálnic, na 160 km/h ve středu odmítl sněmovní hospodářský výbor. Poslanci doporučili část navyšující maximální povolenou rychlost o 30 kilometrů za hodinu z poslanecké novely vypustit. Hlasovalo pro to 14 z 18 přítomných členů výboru.

Článek

Návrh na navýšení rychlosti obsahuje poslanecká novela, pod níž je podepsaný například bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) a další poslanci z ostatních sněmovních stran s výjimkou zelených.

Novela má vedle navýšení rychlosti na vybraných úsecích mimo jiné ztížit výmluvy řidičů na osobu blízkou a ukládá povinnost řidičům mít u sebe v případě reflexní vestu.

Kvalita většiny silnic vyšší rychlost nedovoluje

Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti by podle poslanců budilo mylný dojem, že je bezpečná; například pro řidiče rychlých aut, kteří rychlost překračují již nyní. "Myslím, že to je dobrý krok, protože je to i signál pro veřejnost, že jsme si vědomi, v jakém stavu máme komunikace, v jakém stavu máme vozidla i řidiče," řekl zpravodaj výboru k novele Karel Šidlo (KSČM).

Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti by podle poslanců budilo mylný dojem, že je bezpečná; například pro řidiče rychlých aut, kteří rychlost překračují již nyní. "Myslím, že to je dobrý krok, protože je to i signál pro veřejnost, že jsme si vědomi, v jakém stavu máme komunikace, v jakém stavu máme vozidla i řidiče," řekl zpravodaj výboru k novele Karel Šidlo (KSČM).

Rozhodnutí výboru však neznamená konečný verdikt, je to doporučení Sněmovně, která se jím může i nemusí řídit. Ta se nyní novelou bude zabývat ve druhém čtení, zřejmě již na své nejbližší schůzi, která začne 26. ledna.

Ministr dopravy Gustav Slamečka na poslance naléhal pro případ, že by se některý z nich přesto rozhodl ve druhém čtení v zákoně zvýšení nejvyšší povolené rychlosti navrhnout. Slamečka nechce, aby případné zvýšení bylo plošné.

Odmítá také, aby podmínky pro toto zvýšení nebyly přesně dané, ale aby mohl správce komunikace sám pružně rozhodnout, zda a kde rychlost zvýší. Mohl by ji také zvyšovat nejen o daných 30 kilometrů, ale podle okolností například na 140 nebo 150 kilometrů za hodinu.

Výběr článků

Načítám