Článek
Na Strahov se začaly taxíky sjíždět před 3. hodinou ráno. Postupně se podle odhadů sjelo až 350 řidičů taxi. Společně pak okolo 5. hodiny vyrazili do centra města, kde zablokovali v obou směrech Wilsonovy ulice dva jízdní pruhy.
Dlouhé kolony se utvořily z obou stran, protest na magistrále způsobil dopravní kolaps v okolí Hlavního nádraží, Argentinské ulice či Nuselského mostu. Někteří projíždějící řidiči na protestující troubili.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana byli na místě dopravní policisté, kteří se snažili v maximální možné míře zachovat plynulost silniční dopravy. Policie nicméně žádala řidiče, aby v obou směrech zvolili jiné trasy k průjezdu metropolí, pokud je to možné. Směrem od Holešovic šlo například jet po nábřeží Kapitána Jaroše nebo Edvarda Beneše, případně bylo možné sjet u Bulhara a podjet kritické místo Opletalovou ulicí.
Již před 6. hodinou ráno byl z Wilsonovy ulice hlášen stupeň dopravy č. 4.
Vadí jim Uber a testy z angličtiny
Taxikářům se nelíbí, že by měli skládat zkoušky z anglického jazyka. Především jim ale vadí alternativní taxislužby, jakou je například Uber. Na několika taxících tak bylo možné spatřit samolepky s nápisy "anti Uber", případně nápisy na oknech "nechceme Uber", nebo "nejsme ovce".
Kritizují také plán zavedení maximální povolené ceny za kilometr jízdy taxi.
Jednání taxikářů s magistrátem v listopadu ztroskotala. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Ti si naopak stěžují na odmítavý postoj úřadu.
"Chceme být na magistrále před tím, než půjdou magistrátní úředníci a radní do práce," řekl novinářům ráno na Strahově předseda AKT Daniel Tarljovski. Podle něj by bylo dobré, kdyby tam za nimi někdo z vedení Prahy přišel.
Krnáčová: Vydírání nikam nepovede
"Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou. Je to vydírání, které nikam nepovede, a já budu ta poslední, kdo by mu měl podlehnout," uvedla Krnáčová. Za taxikáři se ona ani nikdo z radních nevydali.
Taxikáři demonstrovali už loni v létě, kdy vozidla omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo. Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a stáří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.
Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmějí neoznačená vozidla kontrolovat.
Problému nepoctivých taxikářů se věnoval pořad Praha vs. prachy na Stream.cz.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. |
---|
Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu a většina získává zákazníky přes dispečink. |
Největší z nich, Taxi Praha, s dnešním protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů. |