Článek
Vznik ulice je součástí revitalizace území v okolí Masarykova nádraží. Třída U Horské brány začíná u křižovatky ulic Hybernská a Opletalova a vede mezi nově vzniklým hotelem The Cloud One a kolejemi Masarykova nádraží.
Právě v místech dnešního kolejiště stála v minulosti Horská brána. Ta byla součástí nového městského opevnění po vzniku Nového Města pražského. Brána byla tvořena dvěma hranolovými věžemi s průjezdem o šířce osm metrů.
Brána sloužila také třeba pro průchod odsouzených ze Starého do Nového města Pražského, kteří byli následně popravování na Šibeničním vrchu. Posloužila též pro úprk Fridricha Falckého, který tudy odjížděl po prohrané bitvě na Bílé hoře.
Zánik brány se datuje do roku 1875, kdy šla k zemi s městskými hradbami. Existenci brány ze 14. století potvrdil archeologický průzkum, který probíhal mezi roky 2018- 2021. Následně v místech vyrostl hotel v jehož části zůstaly základy brány, jež si mohou lidé z nově vzniklé ulice prohlédnout skrze skleněný průhled.
V areálu Masarykova nádraží při Hybernské ulici byly odkryty a zdokumentovány součásti novoměstského gotického opevnění Prahy a základy Horské brány. Akce proběhla v rámci přípravy developerského projektu s plánem plochu zastavět. Památku se podařilo nejen identifikovat a zdokumentovat, ale také zakonzervovat pro budoucnost.
Nové veřejné parkoviště
Na konci přibližně 100 metrů dlouhé ulice vyrostlo pod magistrálou a jejími sjezdy ve směru na Žižkov nové veřejné parkoviště. V Praze jde v této oblasti o významný okamžik. Podle Milana Lánského z Penta Real Estate, která je vlastníkem pozemku, jde o první veřejné parkoviště v centru města po desítkách let. Za poslední roky totiž vznikala pouze stání spojená s obchodními domy.
Proměna Masaryčky pokračuje: Z bývalé pošty budou moderní kanceláře a prosklená kavárna
„Parkoviště vzniklo v území, které bylo řadu let ‚nikoho.‘ Byli tu bezdomovci a nevyužité území. V rámci rekultivace okolního území tady vznikl hotel a vedle něj pod mostem vzniklo právě parkoviště. Podle nás je tato lokalita pro parkoviště naprosto vhodná,“ řekl Novinkám PR manažer Penta Real Estate Milan Lánský.
Na venkovním veřejném parkovišti vzniklo 49 parkovacích míst. Osobní vozidla zaplatí za hodinu parkování 60 korun. V přilehlé Hybernské ulici pak stojí parkování v modré zóně o 20 korun na hodinu více. Elektromotoristé pak mohou na parkovišti svá vozidla také nabíjet.
Obsazenost parkoviště si mohou motoristé ověřit na webu Mapy.cz, kde se aktuální vytíženost nejen tohoto parkoviště zobrazuje.
Obsazenost ale zatím v prvních dnech po otevření není nijak vysoká. Podle provozovatele Petra Váverky se kapacita naplňuje postupně s tím, jak se lidé o parkovišti dozvídají.