Hlavní obsah

Prodloužení trasy metra A oficiálně začalo

Právo, Hynek Paštěka
Praha

Odlehčit dopravně přetíženému Vítěznému náměstí a zjednodušit dopravu do motolské nemocnice má zahájená stavba prodloužení trasy metra A. Zlepšení dopravní obslužnosti se týká 90 tisíc lidí, kteří žijí v okolí nových stanic, a dalších 90 tisíc, kteří dojíždějí každý den za prací do metropole ze středních Čech.

Začala stavba trasy A do MotolaVideo: ČTK

Článek

Šest nových kilometrů metra a čtyři stanice, Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol má být zprovozněno v roce 2014. Pro stavbu bude použita technologie plně mechanizovaných razících štítů. Ty byly naposledy při stavbě pražského metra použity před čtyřiceti lety.

Foto: Milan Malíček, Právo

Na základní kámen stavby poklepali zleva generální ředitel DP Martin Dvořák, starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, primátor Prahy Pavel Bém, radní pro dopravu Radovan Šteiner a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát.

„Jejich použití znamená nejvíce šetrné jak pro své okolí především z hlediska hlučnosti a vibrací, tak i pro životní prostředí. Dva razící štíty máme již objednány z Německa a budou používány od března 2011. Jejich pořizovací cena i s příslušenstvím je 600 miliónů korun a proto se je vyplatí jen od určité délky tunelu,“ řekl Právu generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát. Dodal, že pokud se v Praze nebude probíhat výstavba metra ve stejném profilu, pro oba štíty bude společnost po skončení výstavby hledat uplatnění v zahraničí.

Všechny stanice budou samozřejmě bezbariérové, ta v Motole bude mít jednu technickou zajímavost. „Vestibul stanice Motol bude pod úrovní kolejiště, které je v úrovni ulice. Z nástupiště bude tedy přímý vstup do motolské nemocnice, aby to bylo pro cestující co nekomfortnější,“ vysvětlil Jaroslav Šubert z pražského dopravního podniku.

Předpokládané náklady jsou nyní 18,7 miliardy korun. Z nich zhruba 8 miliard půjde z fondů EU, zbytek zaplatí město Praha ze svého rozpočtu. „Je unikátní, že Praha, která na rozdíl od českého státu a dalších měst a obcí, hospodaří s vyrovnaných rozpočtem, ještě investuje,“ řekl pražský primátor Pavel Bém. (ODS).

Radní pro dopravu Radovan Šteiner pak ještě připomněl, že se na výstavbě metra stát finančně podílel ještě v devadesátých letech minulého století, dnes již Praha na metro nedostává z rozpočtu ani korunu. „Úlohu státu dnes do značné míry supluje Evropská unie,“ dodal Šteiner. Do budoucna se počítá s dalším prodloužením trasy až na ruzyňské letiště. Stanice by měly mít názvy Bílá Hora, Dědina, Dlouhá míle, Staré Letiště a Letiště Ruzyně a celý úsek by mohl být předán k užívání v roce 2018. Současně se dokončuje projektová dokumentace nové trasy metra D, která má mimo jiné dopravně obsluhovat nemocnici Krč a odlehčit přetížené trase C.

Související témata:

Výběr článků

Načítám