Článek
Již dříve Ústavní soud konstatoval, že zkrácení doby nočního klidu lze upravit výjimečně a „natolik určitě, aby lidé žijící v obci mohli počet a rozložení potenciálně probdělých nocí v roce předvídat“.
Příbram argumentovala, že podmínky předešlého nálezu vyhláška splňuje. Podle ÚS je zjevné, že vyhláška města není navázána na žádnou konkrétní událost, byť jde o opatření předvídatelné.
Anketa
„Rozhodné je, že povaha napadeného ustanovení je paušální a bez návaznosti na výjimečnou společenskou událost. Ve smyslu dosavadní judikatury lze říci, že napadené ustanovení svou obecnou povahou ‚fakticky nahrazuje zákonnou úpravu‘,“ konstatoval senát se soudcem zpravodajem Pavlem Šámalem.
Proto Ústavní soud inkriminovanou část vyhlášky zrušil.
Pětice soudců ovšem zároveň vůči rozhodnutí zveřejnila společné disentní stanovisko, v němž poukazuje na to, že věci veřejné se „mají spravovat na úrovni co nejbližší občanům, a na vyšší úrovni se mají řešit jen záležitosti, které nelze uspokojivě řešit na nižší (zde obecní) úrovni“.