Článek
„Obecně je dobré myslet na servis kola už přes zimu, protože na jaře je zájem o opravy vždy velký. Aktuálně je na něj ale výrazný přetlak, takže pokrýváme maximální kapacity. Bohužel jsou čekací doby i měsíc,“ říká vedoucí pražské provozovny Moje kolo Jan Sommer druhý den po znovuotevření servisu.
Počkat si musí lidé nejen kvůli vysoké poptávce, ale i kvůli nedostatku komponent na kola, které chybí v celé Evropě. Výrobní základna součástek v Asii totiž trpí nedostatkem potřebných materiálů, jakými jsou ocel nebo některé slitiny hliníku. Loňská pandemie koronaviru způsobila i několikatýdenní uzávěry výrobních podniků v Číně, Malajsii či Japonsku.
Nedostatek komponent se dotkl i českých výrobců. „Dnes je rychlejší objednat si Ferrari z Maranella než kolo z továrny. A je jedno, zda jste evropský, americký či asijský výrobce,“ vysvětluje majitel značky jízdních kol Author Martin Havlena. „Snažíme se tomu jít naproti maximální předobjednávkou, může se ale stát, že komponent, který potřebujeme na servis, je nedostupný,“ potvrzuje aktuální situaci Jan Sommer.
Lékaři mu dali rok života, tak vyrazil z Anglie na Sicílii na kole. Teď chystá další cestu
Loňský výpadek továren ovlivňuje nejen opravny, ale i prodejny kol. Zájem o cyklistiku přitom v době omezení provozu sportovišť výrazně vzrostl. Podle Českého svazu cyklistiky je tento sport aktuálně třetí nejoblíbenější v Česku, první a druhou příčku nadále zaujímají fotbal a hokej.
„V loňském roce, kdy začala koronavirová krize, stoupl prodej kol až o 100 procent. Spousta zákazníků zjistila, že cyklistika je jediná alternativa sportu. Nevztahovalo se na to uzavření tělocvičen, posiloven, bazénů, a tak zjistili, že cyklistika je v tomhle velmi volný sport,“ říká manažer prodejen Moje kolo Tomáš Vokrouhlík.
Na začátku letošní cyklistické sezony, která trvá zhruba od začátku března, se tak mnohonásobně zvýšily prodeje a někteří prodejci hlásili i vyprodáno. Nyní se situace začala pomalu zlepšovat. „Myslím, že zákazník teď kolo sežene, ale bude třeba muset trochu snížit nároky na barvu nebo nebude moct vybírat z tolika modelů,“ vysvětluje Vokrouhlík.
„Dnes se zákazníci neptají na značky kol nebo na porovnání mezi modely. Dnes se ptají, zdali je pro ně vhodné kolo vůbec k dispozici,“ přidává zkušenosti Filip Mašinský z internetového obchodu Bike-eshop.cz.
Velkého výrobce kol brzdí nedostatek dílů
Podle něj ani omezení provozu kamenných prodejen zákazníky v minulém roce neodradilo a rychle si navykli také na nákup kol přes internet. To potvrzuje i Tomáš Vokrouhlík, podle něhož se dokázali lidé přizpůsobit nakupování po internetu zhruba do měsíce.
Přesto se někteří zákazníci rozhodli raději počkat do pondělního znovuotevření prodejen. „Tak třeba nákup helmy je určitě lepší řešit osobně, když člověk potřebuje poradit a něco vybrat. Člověk může fungovat, pokud to není urgentní, takže jsem si počkal a taky se dočkal,“ popsal své důvody zákazník.