Článek
Hamáček se nejprve pozastavil na tím, proč se někomu nezdá správné, že záchranný tým přepravoval do Bejrútu komerční dopravce.
„ČR zareagovala jako jedna z prvních, poslala do Libanonu špičkový záchranářský tým v řádu hodin. Máme být na co hrdí. Ale řeší se, jestli jsem se ďábelským plánem nepokusil zachránit Smartwings sumou 1,5 mil. Kč za let do Bejrútu...” uvedl ve středu na Twitteru.
Před půlnocí přistál tým českých záchranářů v Libanonu a společně s Řeckem a Francií patří ČR k prvním zemím, které poskytly svou pomoc. Naši experti se pustili do práce v časných ranních hodinách. @hasici_cr 🇨🇿🇱🇧 pic.twitter.com/LfeWD9ecFv
— MZV ČR (@mzvcr) August 6, 2020
Následně se na sociální síti rozběhla diskuse, z níž vyšlo najevo, že armáda podle ministra vnitra nemá adekvátní stroj, který by pojmul 36 záchranářů se psy a materiálem, a ani není schopná takový stroj dostatečně rychle zajistit.
České záchranáře v Bejrútu nechtěli nechat pracovat
@ArmadaTweetuje neobdržela od @vnitro žádný oficiální požadavek na přepravu. Každopádně přepravní schopnosti AČR jsou na vysoké úrovni. Zvlášť od našeho členství v programu SALIS v rámci @NATO
— Armáda ČR (@ArmadaTweetuje) August 6, 2020
„Do A319 by se náklad nevešel, byl problém ho naložit do větší 737-8, větší letadlo by se muselo žádat přes Salis NATO (Antonov), což by trvalo déle... Mohli jsme teoreticky žádat 2x CASA, která ale do Libanonu letí 5 hodin,” napsal Hamáček s poukazem na program SALIS, který zajišťuje pro členské země NATO přístup k velkokapacitním leteckým prostředkům.
Armáda na žádost nereagovala, tvrdí Hamáček
Poněkud překvapivě šel ministr v kritice schopností dopravního letectva ještě dále. „A naše poslední zkušenost s Armádou ČR – objednali jsme přepravu roušek, humanitární pomoci do Severní Makedonie. Obě casy, které byly k dispozici, se rozbily a náklad přiletěl o 24 hodin déle...” dodal ministr.
A naše poslední zkušenost s @ArmadaTweetuje - objednali jsme přepravu roušek - humanitární pomoci do Severní Makedonie. Obě CASY, které byly k dispozici se rozbily a náklad přiletěl o 24 hodin déle...
— Jan Hamáček (@jhamacek) August 6, 2020
Armáda tvrdí, že od ministerstva vnitra ani žádný oficiální požadavek na přepravu neobdržela. O armádní přepravu však požádal podle svého tvrzení přímo hasičský záchranný sbor.
„HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou AČR (hovor proběhl 5. 8. v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby AČR žádnou leteckou techniku nenabídla. HZS ČR proto využil nasmlouvané kapacity soukromého dopravce. Jedná se o standardní postup,” uvedli hasiči v reakci na debatu s tím, že podmínkou mezinárodní certifikace vyhledávacích týmů je mimo jiné i splnění velmi striktních časových limitů.
1/2 Proč ČR využila letoun soukromé společnosti?
— Hasičský záchranný sbor ČR (@hasici_cr) August 6, 2020
HZS ČR požádal o přepravu USAR týmu standardní cestou AČR (hovor proběhl 5.8. v 0:35 ráno). Požadavek zněl na přepravu 36 osob, psů a materiálu. Do slíbené doby AČR žádnou leteckou techniku nenabídla.
Hamáček nadto označil armádní dopravní letectvo za „létající technické muzeum”. Proč tomu tak je, vicepremiér ví, nicméně „není ministrem obrany”. Tím je Lubomír Metnar (za ANO), s jehož hnutím je ČSSD ve vládě od roku 2014.
Kontrola veřejnosti je super. Možná by bylo dobré se v rámci té kontroly zaměřit na to, proč máme místo armádního dopravního letectva létající technické muzeum.
— Jan Hamáček (@jhamacek) August 6, 2020
Na výtky, že není ideální řešit problémy fungování státu na sociální síti, Hamáček sdělil, že on „si nezačal”.
já si nezačal
— Jan Hamáček (@jhamacek) August 6, 2020
Armáda provozuje v rámci dopravního letectva letouny CASA C-295, Airbus A319, Jak-40 a stroje L-410. Kvůli nákupu strojů CASA stanula před soudem tehdejší ministryně obrany Vlasta Parkanová.