Hlavní obsah

Pro pražskou nemocnici Motol pracují roboti, několik pater pod zemí

Novinky, ale
Praha

Během své směny obstarají zhruba tisíc zakázek, denně ujedou dvanáct až patnáct kilometrů. Fungují bez jakékoliv obsluhy. V případě jejich výpadku by bylo na jednu směnu potřeba zhruba šedesát lidí. Řeč je o 38 robotech, kteří v podzemí pražské Fakultní nemocnice Motol tvoří speciální dopravní systém, který zajišťuje rozvoz zdravotnického materiálu včetně stravy pro pacienty.

Pro motolskou nemocnici pracují roboti, několik pater pod zemíVideo: ale, Novinky

Článek

„Unikátní je v tom, že umí využívat transport do pater pomocí výtahů. Není to běžné ani v evropských nemocnicích, kde se tento systém využívá,“ popsal Novinkám Eugen Šůna, vedoucí automatizovaných dopravních systémů motolské nemocnice.

Foto: ale, Novinky

Robot se pohybuje do pater pomocí výtahu - v tom je unikátní

Roboti začínají svou směnu v půl šesté ráno a končí v devět hodin večer. Celkem je v provozu 38 transportních robotů a 550 vozíků, které se na přepravu materiálu používají. Roboti během celého dne obstarají 256 doručovacích míst.

„Při výpadku tohoto systému by bylo na jednu směnu potřeba zhruba šedesát lidí, kterým by se za měsíc musely vyplatit zhruba tři milióny na mzdách,“ uvedl Eugen Šůna.

Systém funguje následovně. Oddělení sepíše objednávku na zdravotnický materiál. V příslušném skladu ho naloží do nerezových kontejnerů, které robot nabere. Na obrazovce se zadá kód příslušného oddělení a robot si už jede po své ose.

Foto: ale, Novinky

Na obrazovce v centrále se kontroluje pohyb každého z robotů

Každý o sobě dává zhruba po čtyřech metrech vědět bílým probliknutím na obrazovce v centrále. Celé dění kontroluje příslušný pracovník, který řeší případné komplikace.

Když robotovi například dochází energie, kontrolor ho pošle do místnosti, která nese pracovní název „ložnice“, kde si baterie opět dobije.

Výběr článků

Načítám