Hlavní obsah

Pro gigafactory by mohla vyrůst akademie vysokoškoláků

Nový pavilon za stovky mi­lionů korun možná vyroste v areálu Západočeské univerzity v Plzni (ZČU). Speciální akademie by pak mohla generovat absolventy pro obří továrnu na výrobu baterií do elektromobilů, o jejíž vybudování na letišti v Líních má zájem Volkswagen. Podobný plán existuje pro elektrotechnické učiliště. Podle zjištění Práva s tímto nápadem přišla Škoda Auto, která do koncernu spadá.

Foto: Wikipedia.org

Gigafactory má vzniknout na místě letiště v Líních u Plzně.

Článek

Neveřejný dokumet automobilky, jejž má redakce Práva k dispozici, obsahuje návrh stavby o rozloze 19 tisíc metrů čtverečních. Takzvaná bateriová akademie, jak jsou prostory v důvěrném materiálu nazvány, by vznikla na univerzitním pozemku vlevo od výzkumného centra RICE.

Naše obory jsou žádané, teď se může připravovaná studie hodit
Jaroslav Černý, ředitel učiliště

Rektor ZČU Miroslav Holeček nechtěl zatím věc komentovat. Pouze potvrdil, že Škoda Auto už projevila zájem o spolupráci s vysokou školou. „Možností je celá řada. Nic není rozhodnuté a byly by to jenom spekulace. Teď vám k tomu nic neřeknu,“ uvedl. Pokud by projekt dostal zelenou, vyšel by na stovky milionů korun, potvrdil Právu důvěryhodný zdroj. Peníze na vybudování by zřejmě šly z dotací.

Odmítněte gigafactory v Líních, uložili radě plzeňští zastupitelé

Domácí

Za 120 miliard

Koncern rozhodne o obří továrně už v prosinci. Vláda investici ve výši 120 miliard korun označila za klíčovou pro ČR a záměr podporuje. Kromě tuzemska jsou ve hře ještě Polsko a Maďarsko. Průmyslový park v Líních, jehož součástí má být gigafactory, může zaměstnat až 5000 převážně vysoce kvalifikovaných lidí. K jeho výstavbě má však výhrady vedení krajského města, proti je i řada obcí v místě, kde má vyrůst.

Pokud padne volba na tuzemsko, část pracovníků ze závodu v Mladé Boleslavi pravděpodobně přejde právě na západ Čech. Automobilka však počítá také se vzděláváním studentů přímo pro továrnu. „Proto by v Plzni a okolí mohla vznikat odborná učiliště a školicí zařízení a mohla by být navázána spolupráce s vysokými školami,“ sdělil mluvčí Škody Auto Pavel Jína.

V úvahu připadá i zavedení moderních studijních oborů. Jína doplnil, že s vybranými místními průmyslovými školami už začali diskutovat. Debatu vedou rovněž se zástupci elektrotechnického učiliště ve Vejprnické ulici, kde připravují nový pavilon pro zhruba 300 žáků. „Poptávku po absolventech elektrooborů evidujeme od různých firem už delší dobu. Ale Škoda Auto má eminentní zájem,“ konstatoval ředitel učiliště Jaroslav Černý.

Zdůraznil, že rozšíření prostor chystali nezávisle na projektu gigafactory. „Obecně jsou naše obory žádané, takže je vůle přijímat více uchazečů. Teď se může připravovaná studie hodit, protože máme hotové podklady. Přístavba by vyšla na zhruba dvě stě milionů korun, včetně vybavení,“ vyčíslil.

Podle neveřejného dokumentu by první uchazeči mohli nastoupit v září 2025. Plán totiž hovoří o tom, že gigafactory má vyrábět už v roce 2027. Hejtman Rudolf Špoták (Piráti) dodal, že se vedou jednání s ministerstvem školství o podmínkách dotace na tento pavilon.

Gigafactory: Na dopadovou studii chybí data

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám