Článek
Jak jste spokojen s novým silničním zákonem poté, co vstoupil v platnost?
Tak dobré výsledky jsem neočekával. Za první červencový týden, kdy bývalo v minulých letech pětadvacet až třicet mrtvých na silnicích, nyní zemřelo jen pět lidí. Řidiči si dávají pozor na styl jízdy. Je vidět, že jezdit bezpečně dovedou.
Podle pana premiéra jsou některé tresty příliš tvrdé. Zauvažoval, že by vyhlásil dočasnou amnestii...
Podle mne to není správná cesta. Změna je pro všechny řidiče náročná. Řídím také a pořád si musím určité věci opakovat a hlídat. Přísné tresty jsou potřeba. Jsou i daleko přísnější země, například ve Švýcarsku hrozí za opakovaný přestupek vězení.
Příkladem pro nás byly evropské země, podle kterých jsme bodový systém připravovali. V Rakousku, Francii a Irsku po vyhodnocení zákona šli k dalšímu zpřísnění. Nemohu vyloučit, že příští rok půjdeme také touto cestou. Nyní zákon zůstane stejný, za rok ho zhodnotíme.
Už víte, kde ho bude třeba změnit?
Uvidíme, kde si řidiči z něj dělají dobrý den. Tam, kde je přísný, ho lze také doladit. Nechci, aby byli řidiči bez průkazu, ale aby jezdili bezpečně a ohleduplně.
Zákon má mouchy, avšak je třeba ho respektovat. Sbírám výhrady a konstruktivní podněty.
A jsou ohlasy spíše spokojené, nebo kritické?
Lidé mi říkají svůj názor. Odpovídám jim, že jsem také řidič a setkávám se s věcmi, které se mi nelíbí. Ukazuje se, že omezení rychlosti a některé dopravní značky je třeba změnit. Například třicítky na silnicích. Správci komunikací se musí podívat, jestli někde nejsou zbytečně. Když nechají značku práce na silnici, a přitom tam nikdo nepracuje, tak je to špatně.
Budete je v rámci svých kompetencí popohánět?
Před dvěma měsíci jsem vydal pokyn, aby se správci podívali, zda někde nejsou zbytečná omezení rychlosti. Značení by měli uzpůsobit i faktu, že se auta vyvíjejí a dokáží zabrzdit na kratší vzdálenost než starší vozidla.
Co říkáte přísnému trestu za překročení rychlosti v obci třeba jen o pár kilometrů?
Sice si na to lidé nejvíce stěžují, ale nechal bych to. Když byla šedesátka, jezdilo se pětašedesát. Teď je padesátka, tak se jezdí pětapadesát. Zákon stanovuje limit a kdo chce mít jistotu, ať jede pomalu.
Úředníci si stěžují, že počítačové systémy kolabují. Máte informace o tom, že by se situace po zpřísnění pravidel nezvládala?
Nejsem ten, kdo odpovídá za dopravní policii a dopravní systémy, to je ministerstvo vnitra. Byl bych rád, kdyby to v budoucnu bylo pod jednou kompetencí, aby se na sebe navzájem nevymlouvali policisté, že mají špatný zákon a ministr dopravy, že jeho zákon policisté neaplikují v praxi.