Článek
Informaci Novinkám potvrdil mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka. „Na strategickém podnikatelského parku, který má vzniknout v Líních, nadále pracujeme,“ zdůraznil.
O uplynulém víkendu totiž oznámil podnik Ionway založený automobilovým koncernem a belgickou skupinou Umicore, že vybuduje první závod na katodový materiál. Ten se používá právě na výrobu elektrobaterií.
Některá média poté napsala, že tím padá gigafactory v České republice. „Svým zaměřením i rozsahem se jedná o dva zcela odlišné projekty,“ upozornil David Hořínek ze státní agentury CzechInvest. Doplnil, že v Polsku jde pouze o část výrobního a dodavatelského řetězce.
Chystaná fabrika bude ve městě Nisa, a to vedle stávající továrny. Zaměstná na 900 lidí. Náklady se vyšplhají na více než 40 miliard korun.
Oproti tomu u gigafactory poblíž Plzně, kde by měly vznikat přímo elektrobaterie, se jedná o investici za 120 miliard korun. V obří továrně může podle posledních údajů pracovat zhruba 3500 zaměstnanců.
Další investoři v řadě
Koncern se stále rozhoduje mezi Polskem, Maďarskem a ČR. I kdyby si nakonec nevybral tuzemsko, podle oslovených starostů se tím situace nijak nemění. „Jestliže nepřijde Volkswagen, pro nás to určitě neskončilo,“ řekl Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), jenž stojí v čele Dobřan.
Připomněl, že v řadě už stojí další investoři, kteří si na lokalitu brousí zuby. Ostatně to před časem připustil i náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko. „Pokud by to nebyl Volkswagen, zájemci tady jsou. Určitě by s nimi musela proběhnout podobná debata, jako teď probíhá s Volkswagenem,“ prohlásil. Konkrétní jména však nechtěl zmiňovat.