Hlavní obsah

Primátorka Vaňková v návrat Velké ceny do Brna nedoufala. Letos se pojede po pětileté pauze

4:04
4:04

Poslechněte si tento článek

Brno

Když se v roce 2020 v Brně konaly motocyklové závody Grand Prix naposledy, primátorka Markéta Vaňková (ODS) nevěřila, že by se akce mohla do jihomoravské metropole vrátit. O to více ji těší, že si letos fanoušci po pětileté pauze opět na Masarykově okruhu mistrovství světa silničních motocyklů užijí. Uskuteční se od 18. do 20. července.

Foto: Lenka Horáková

Masarykův okruh opět rozezní burácení motorek nejlepších jezdců světa.

Článek

Když Velká cena kvůli chybějícím financím před pěti lety končila, Vaňková byla zklamaná, že mizí tradice, zároveň ale prohlásila, že není možné město a kraj zavázat k tomu, že by se v následujících pěti ročnících musel hradit zalistovací poplatek ve výši jedné a čtvrt miliardy korun.

Na Velkou cenu dát 1,4 miliardy nemůžeme, říká brněnská primátorka

Domácí

Právě zalistovací poplatek byl kamenem úrazu. Kvůli vysokým nákladům v řádu desítek milionů korun v minulosti skončil dřívější pořadatel Automotodrom Brno. Proto město Brno s Jihomoravským krajem vytvořily spolek pro záchranu Grand Prix, který závody od roku 2016 pět let pořádal za podpory města, kraje a státu.

Při posledním ročníku v roce 2020 sice výše zalistovacího poplatku klesla z původních čtyř milionů eur na milion eur s ohledem na koronavirovou pandemii a absenci diváků, ale v roce 2021 už měla jeho výše dosáhnout šesti milionů eur, tedy více než 150 milionů korun.

Otevřené přiznání

Také se proslýchalo, že promotérská společnost Dorna plánuje v budoucnu zvýšit poplatek na devět milionů eur čili zhruba čtvrt miliardy korun za jeden ročník. Dorna také požadovala opravu trati za 100 milionů, na což kraj ani město neměly peníze, proto obě zastupitelstva rozhodla, že se v následujícím roce motocyklové závody nepojedou.

Foto: Lenka Horáková

Dráha potřebuje opravu, na které nový majitel nyní pracuje.

„Přiznám se otevřeně, že když v roce 2020 Velká cena končila, byla jsem přesvědčena, že se návrat do Brna nepodaří. Věděla jsem, jak vysoké náklady jsou s tím spojené, a že pokud by financování mělo zůstat na spolku města a kraje, není to v našich finančních možnostech, respektive by nebyla podpora pro to, abychom vydávali tak velké prostředky z veřejných zdrojů,“ řekla Vaňková.

Nový majitel pořadatelské firmy i dráhy

Loni se však situace změnila. Firmu Automotodrom Brno i s areálem Masarykova okruhu včetně závodní dráhy totiž koupil od Karla Abrahama staršího podnikatel Karel Hubáček, přičemž Automotodrom bude po letech znovu pořadatelem Velké ceny.

„Oproti minulosti je naše postavení jednodušší, že nejsme pořadatelem. My pouze budeme poskytovat podporu. Rozhodnutím zastupitelstva jsme se zavázali k tomu, že se budeme podílet částkou 35 milionů korun,“ připomněla Vaňková. Podobnou částkou by se měl podílet i kraj.

Výši poplatku tají

Kolik nakonec zalistovací poplatek je, Vaňková ale neřekla. A tají to i pořadatel. „Přehled mám, ale nesmím o tom mluvit. Nicméně návrat je pro mě velká radost, protože si myslím, že Velká cena do Brna patří a má tady svou historii,“ dodala Vaňková. V nejsilnějších ročnících závody navštívilo přes 200 tisíc diváků.

Zájem o akci je i nyní. „Množství prodaných vstupenek v rámci předprodejové vlny je srovnatelné s nejsilnějšími ročníky. Toto číslo je obzvláště potěšující s ohledem na to, že předprodej byl letos zahájen o měsíc až dva později, než bývalo obvyklé,“ uvedl Petr Boháč, mluvčí firmy Automotodrom Brno, která provádí i dříve požadovanou opravu trati. Přesná čísla, kolik lístků se prodalo, však z obchodních důvodů nesdělil.

Čtyři roky po zrušení motocyklové Velké ceny ČR sní mnozí fanoušci o jejím vzkříšení

AutoMoto

Výběr článků

Načítám