Článek
Jak se na životě Prahy projeví tragédie na filozofické fakultě?
Myslím, že je třeba opravdu dále a více pracovat na prevenci u mladých lidí. Už jsem vydal pokyny, aby jednotlivé školy začaly s dětmi hovořit o problémech současného světa. Ve světě se takové agrese jednotlivců stávají, relativně časté byly ve Spojených státech. A objevují se i v Evropě. Musí nás to varovat, musíme se připravit, ale je to hrůzná věc, proti níž se jen těžko brání předem. Musíme být připraveni, že budeme ve fázi obrany.
Preventivně lze útok řešit velmi obtížně, do hlavy lidem nevidíme. Jsme pak často odkázáni jen na reagování na ten čin, na boj proti jeho negativním následkům. Důležitá je odborná pomoc. Není ostuda si o ni říct.
URNA potřebuje čas, než se sbalí, řekl policejní prezident. Nesmysl, oponuje šéf útvaru
Co ty pokyny obsahují, jak byste si tu práci s mladými konkrétně představoval?
To je samozřejmě běh na dlouhou trať a žádný zázračný recept na to není. Na druhou stranu by bylo špatné na to rezignovat. Začínat to musí v rodinách, v rámci škol pak například posílením psychologického poradenství. A samozřejmě je tu potom i role bezpečnostních složek při monitorování rizikového chování jedinců s násilnými sklony, například na sociálních sítích.
Jaká bezpečnostní opatření chystá Praha?
Bezprostředně po útoku jsme posílili policejní hlídky, což je ale spíše krátkodobé řešení. V dlouhodobém horizontu asi bude nutné zpřísnit bezpečnostní opatření v exponovaných, doposud volně přístupných budovách, ale to je hlavně na každé instituci. Ostatně i zde na magistrátu o tom v poslední době vedeme intenzívní diskusi.
Co se podle vás určitě po 21. prosinci změní?
Jak už jsem říkal, přinejmenším jsme procitli z představy, že podobné věci se dějí jen kdesi daleko za našimi hranicemi. Takže jde především o změnu vnímání naší bezpečnostní situace.
Je v Praze bezpečno?
Navzdory tragédii na filozofické fakultě je třeba nezapomínat, že Praha patří mezi nejbezpečnější metropole jak v rámci Evropy, tak v rámci světa. Což ale v žádném případě neznamená, že není co zlepšovat. A my se o to budeme snažit.
Policie se dosud zabývala 165 skutky navazujícími na střelbu na fakultě
Před nedávnem se hodně diskutovalo noční omezení aut v centru Prahy. Proč jste se postavil proti zákazu, s nímž přišla Praha 1?
Nepostavil jsem se proti zákazu jako takovému. Chápu, že Praha 1 i každá jiná radnice se snaží svou městskou část zklidnit. Ta věc ale musí projít rozhodovacím procesem, a hlavně musí být s předstihem dobře komunikována. Když to udělá jedna čtvrť, pochopitelně se to týká těch okolo, budou jiným způsobem zatíženy. Tudíž říkám jediné: ano, je to možné, ale návrh musí projít jednáním magistrátu, abychom se rozhodli, je-li dobrý pro celek města.
Takže jaký teď bude postup?
Ze strany magistrátu to bude opět postup správný a právně podložený. Praha 1 se rozhodla podat nový návrh, který poté projde řádným rozhodovacím procesem.
V budoucnu bude muset být nějak omezen vjezd do centra města… Ale to bude možné, až bude vyřešená dopravní situace v Praze, mj. dostavbou obou okruhů
Jaký by měl být výsledek?
V budoucnu bude muset být nějak omezen vjezd do centra města. Prostě je to tak dnes ve všech evropských velkoměstech a ani my se tomu nevyhneme. Ale to bude možné, až bude vyřešená dopravní situace v Praze, mj. dostavbou obou okruhů.
Bude v roce 2024 ve hře zdražení jízdného v Praze?
Máme veřejnou dopravu neskutečně funkční, pokud jde o počet přepravených i o kvalitu. Tady jsme na skutečné špici, přitom jízdné nezdražujeme řadu let. Jsem přesvědčen, že v nějaké fázi zdražení jízdného musí přijít. Není to aktuálně na stole, myslím, že to musí být vázáno na celý vývoj ekonomiky. Ta je nyní nevyrovnaná, ale řekněme, že za rok, za dva se ukáže ekonomická síla města a občanů. Pokud by se uvažovalo o nějakém zdražování jízdného, já bych ho neviděl v horizontu následujících dvou let. Radní Zdeněk Kovářík měl příspěvek, že otázku zdražení jízdného je potřeba otevřít v roce 2024.
Takže kdy myslíte?
To závisí na mnoha faktorech. Jednak zmíněném vývoji ekonomiky a hospodaření hlavního města, především ale na dohodě v rámci koalice a jednáních s dopravním podnikem.
Železničnímu mostu v Praze lze prodloužit život, míní britský expert
V roce 2023 jste dokončovali investice z minula, například Štvanickou lávku. Začal ale nový projekt?
Když se přebírá magistrát, vždycky ti noví předvádějí, co udělali ti předchozí. Nikdy se to nepodaří, aby velkou investici zvládli dokončit ti, kteří ji vytvořili. Co jsme začali a co je podle mě zásadní, jsou otázky, které se týkají vzhledu města. V centru jde o to, aby historické věci nebyly poškozeny, na druhou stranu deklarujeme, že se i do historické části musí dostávat nová architektura. Město musí žít, musí se vyvíjet.
Jaké stavby a projekty jsou pro vás tedy v tomto smyslu nejdůležitější?
Jsou to především velké dopravní projekty, které Praha ke svému fungování nutně potřebuje. Ať už jde o dostavbu obou silničních okruhů, vybudování nové linky metra D, či multifunkčního terminálu na Smíchově. Ale pak je tu i nesmírně důležitá bytová výstavba, kterou chceme podporovat, protože vnímáme kritickou situaci. A též s tím související budování nových škol. A jako jakousi třešničku na pomyslném dortu bych zmínil Vltavskou filharmonii, která podpoří kulturní charakter Prahy.
Jak vlastně hodnotíte uplynulý rok?
Ztratili jsme poměrně dlouhou dobu dohadováním o pražské koalici (po komunálních volbách v říjnu 2022 Svoboda usedl do primátorského křesla v únoru 2023, pozn. red.). Mělo to tu výhodu, že se vydiskutovala řada sporných věcí, na zásadní věci máme názor stejný. Práce magistrátu je na dlouhou dobu. Když máte jasné představy o velkých věcech, ať je to metro, okruh, energetika, v prvním půlroce řízení magistrátu je nemůžete ovlivnit.