Článek
„Nebyli jsme s návrhem dopodrobna seznámeni. Nemohu říct jasné stanovisko, protože ať už to projde, nebo ne, tak to může mít výhody a nevýhody. Ale problém je v tom, že neznáme žádné prováděcí předpisy, žádný návrh nařízení, úpravu vyhlášky. Jestli to schválí, nastane mravenčí práce, abychom nastavili podmínky,“ uvedla Davídková Antošová.
VOŠ nabízejí praktické pomaturitní vzdělávání, po jehož ukončení nesou absolventi titul diplomovaného specialisty DiS. Navštěvuje je přes dvacet tisíc studentů. Nyní spadají pod kontrolu České školní inspekce stejně jako ostatní typy škol regionálního školství od mateřských po střední. A přestože jsou součástí terciárního vzdělávání, nemají povinnost zabývat se vědou a výzkumem.
„Právě proto si musíme dobře vykomunikovat, jak bude akreditační systém vypadat po personální a věcné stránce. VOŠ nepotřebují ke svému provozu docenty, profesory. Produkují odborníky a zajišťují komfort pro ty, kteří tu vědu dělají,“ popsala Davídková Antošová.
Ve Sněmovně bylo dusno kvůli akreditacím VŠ
Zrovna počty vědeckých pracovníků totiž Národní akreditační úřad v případě vysokých škol zohledňuje.
Další nejasnosti se týkají financování. Zatímco vysoké školy jsou zřizovány zákonem a financovány jsou ze státního rozpočtu, VOŠ zřizují kraje a ty jim přidělují peníze podle počtu žáků a učitelů. Podle šéfa Národního akreditačního úřadu Roberta Plagy by i zde mohl vzniknout principiální nesoulad. Davídková Antošová ani o tomto faktoru nemá bližší informace.
„Pouze ústně nám bylo řečeno, že by se ta změna měla týkat jen toho, že budou VOŠ zařazeny pod jeden akreditační institut, ale jinak by měly zůstat pod kraji,“ uvedla.
Proč ten spěch?
Nad pozměňovacím návrhem přilepeným na poslední chvíli před druhým čtením kroutí hlavou i Plaga. Původně jeho úřad navrhl změny, které by vedly k začlenění českého akreditačního systému do evropských měřítek, z čehož by vysokým školám a studentům plynula řada výhod. Ten ale VOŠ vůbec nezmiňoval.
Ministerstvo vypsalo zakázku na digitální potvrzení o studiu na VŠ
Ministerstvo školství návrh notně změnilo a jeho verzi zepsula reprezentace vysokých škol i akreditační úřad. Po vlně odporu nakonec podobné principy vnesl do sněmovní debaty poslanec Jan Berki (STAN), který s ministrem školství Mikulášem Bekem sdílí partaj.
Podle úpravy by současný NAÚ zanikl a vznikl by nový úřad. Ve funkci by skončil i Plaga. Ten je podle svých slov s tím smířen, přesto mu vadí jako horkou jehlou vyšité nesrovnalosti. A na podněty z NAÚ podle něj ministerstvo neodpovídá.
„Takhle se žádné legislativní změny nedělají a je prapodivné, proč ministr na personální změny v NAÚ a ohledně VOŠ tak tlačí. Počítá se s tím, že tam má být tříleté přechodné období. Ale klidně můžeme dobře připravit zákon, rok jej schvalovat a nastavit dvouleté přechodné období,“ řekl Novinkám Plaga.