Hlavní obsah

Přijímačky z angličtiny dostanou SŠ až příští rok

Testy z angličtiny k přijímacím zkouškám dostanou střední školy od Cermatu až příští školní rok. Podle ředitelky Barbory Rosůlkové je potřeba jejich podobu ještě doladit a pořádně otestovat. Školy by je mohly mít k dispozici na jaře 2026. Na odklad upozornily už před dvěma týdny Novinky, rozhodnutí nyní potvrdila i Rosůlková. Využití testů nebude povinné, školy si o něm rozhodnou samy.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Ředitelka Cermatu (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) Barbora Rosůlková, 19. listopadu 2024.

Článek

„Stále tu angličtinu ladíme a letos jsem se rozhodla, že ji nebudeme nabízet tak, jak asi plánoval pan ředitel (bývalý ředitel Miroslav Krejčí),“ řekla Rosůlková v rozhovoru pro ČTK. Nové projekty by se podle ní měly nejprve pilotně otestovat.

Před jarem 2026 školy pravděpodobně dostanou od Cermatu k využití jeden test z angličtiny, aby věděly, jak bude vypadat. Vyhodnotit si ho ale budou muset samy, uvedla Rosůlková.

Cermat zodpovídá mimo jiné za jednotnou přijímací zkoušku, kterou skládají uchazeči o maturitní obory. Zkoušku tvoří test z matematiky a test z češtiny. Testy z angličtiny i s vyhodnocením, které by školy mohly využít pro školní část zkoušek, plánoval Krejčí pro tento školní rok.

Cermat poupravil vyjádření ohledně přijímačkových testů z angličtiny. Rozhodnout chce co nejdříve

Domácí

Ve funkci ale Krejčí ke konci října skončil. V tu dobu přitom považoval testy z angličtiny za hotové.

„Testy jsou připravené a školy je mohou na jaře 2025 použít. Všechny školy už od nás dostaly informaci, že Cermat nabízí testy z angličtiny do školní části přijímacích zkoušek. K dispozici jsou zdarma a my k tomu poskytneme úplný servis, jako u testů z češtiny a matematiky. To znamená, že škola dostane vytištěné testy, pak oskenují záznamové archy, my je opravíme a pošleme výsledek,“ řekl tehdy Novinkám.

Rosůlková vedení Cermatu převzala s tím, že je potřeba zajistit přípravu a konání přijímacích, maturitních a závěrečných zkoušek. Testy podle ní musí být srovnatelné v daném ročníku, zároveň ale musí žáky rozčlenit. „Obtížnost bude odpovídat tomu, jak vždycky ty testy byly, a bude odpovídat tomu, aby rozřadily žáky,“ dodala.

Testy podle ní vycházejí z rámcových vzdělávacích programů pro základní školy. Někteří odborníci i učitelé v minulosti upozorňovali, že jsou testy meziročně různě obtížné. Podle Rosůlkové to, jak se žákům v testu daří, ovlivňuje mnoho faktorů, například intenzita přípravy či stres.

Rosůlková vede organizaci od 1. listopadu, do funkce nastoupila poté, co rezignoval její předchůdce Miroslav Krejčí. Důvodem jeho odchodu z čela organizace byly neshody mezi ním a některými zaměstnanci Cermatu, který je příspěvkovou organizací ministerstva školství.

Cermat nově vede Barbora Rosůlková

Věda a školy

Výběr článků

Načítám