Článek
„Zatím budeme řidiče zastavovat a upozorňovat na možné následky. Pokud dojde k legislativním změnám, pak i pokutovat,“ odpověděl nedávno Pavel Fiala z ředitelství dopravní policie na dotaz, jak bude policie řešit nedodržení odstupu vyznačeném dvěma šipkami na vozovce.
Ministerstvo dopravy ale žádné změny nechystá. U bezpečného odstupu se při novelizaci rozhodlo jít cestou prevence. Opatření chce teprve po čase vyhodnotit a zvážit, zda není potřeba represe.
V testech autoškol přibudou desítky nových otázek
Nedodržení odstupu je podle statistik pátou až šestou nejčastější příčinou dopravních nehod v Česku.
Řidiči se často setkávají s tím, že se na jim auta nebezpečně lepí na zadní nárazník. Někdy jde o ledabylost, jindy si takto šoféři vzadu vynucují rychlejší jízdu či uvolnění pruhu. Jakmile ale musí řidič dupnout náhle na brzdu, hrozí, že ten za ním nestihne zareagovat a odnesou to oba.
Policie umí bezpečný odstup měřit i s pomocí dronů a kamer výpočtem podle naměřené vzdálenosti a rychlosti. Dvě šipky na vozovce, které odpovídají zhruba doporučeným dvěma vteřinám odstupu, jsou však i po změně pravidel jen pomůckou pro řidiče.
Definice bezpečného odstupu, která by dávala policii možnost pokutovat a ukládat trestné body, v předpisech stále chybí – na rozdíl od Slovenska, Německa či Rakouska.
„V Německu to mají stanovené v sekundách. Co je pod jednu sekundu odstupu, tak to se trestá. Čím větší je rozdíl, tím přísněji,“ řekl Novinkám dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0, která usiluje o zvýšení bezpečnosti na silnicích.
V Německu za nedodržování bezpečné vzdálenosti hrozí pokuta až 400 eur (10 tisíc korun), dva trestné body a případně i odebrání řidičského průkazu na tři měsíce.
Anketa
V Česku je bezpečná vzdálenost zákonem definovaná jako taková „aby mohl řidič zastavit vozidlo“. V praxi se tak nedodržení vzdálenosti ukáže až při nehodě, kdy řidič nezastavil a zkoumají se důvody.
Čekání na nehodu
„Chybí preventivní efekt. Čekat na bouračku, to je přece hloupost. Poukazoval na to i například Ústav soudního inženýrství v Brně, kolik bouraček řeší, protože lidé jezdí zbytečně natěsno,“ komentoval Budský.
Podle předloňského průzkumu nedodrží doporučené dvě sekundy na dálnici třetina řidičů, a na silnicích prvních i nižších tříd mimo obec dokonce dvě třetiny.
Tehdy se poprvé začaly objevovat šipky na některých úsecích dálnic.
Šipky jsou od sebe vzdálené 35 metrů. Šofér by při maximální povolené dálniční rychlosti 130 kilometrů v hodině a za sucha měl před sebou vidět dvě volné šipky, aby dodržel bezpečný odstup od auta před sebou. Za deště i náledí by měl být odstup větší. Roli ovšem hraje i to, že nemálo řidičů jezdí rychleji, hlavně v předjížděcím levém pruhu.