Článek
„To, že rostou počty učitelů, mě docela překvapilo, protože v některých regionech sehnat učitele, neřkuli kvalifikované, je velký problém. Pokud dochází k nárůstu, tak v některých regionech, kde je nárůst počtu žáků. To je třeba u velkých aglomerací. Ale pravdou je i to, že dochází k dělení některých hodin,“ řekl Novinkám a Právu šéf Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.
Předseda školských odborů František Dobšík připomněl, že dětí v základních školách už nepřibývá a ty nejsilnější ročníky se přesouvají na střední školy. A očekává, že v budoucnosti už takové posilování učitelských sborů nepřijde.
Ministerstvo školství letos upravilo financování škol, aby předešlo bezbřehému dělení tříd a vyučovacích hodin všude tam, kde by to nemělo kýžený efekt. V průměru by se systém financování odučených hodin měl snížit o pět procent.
Na gymnáziích a lyceích je pro budoucí studenty málo míst. Nedaří se to změnit
„Brzda to je určitě. Projevit by se to mělo v příštím školním roce. Ale podle ministerstva to omezí personální kapacity jen částečně a je to jen první krok,“ řekl Novinkám a Právu Dobšík.
Na středních školách žáků přibývá a opět zejména ve velkých aglomeracích je po nových učitelích sháňka.
„Školy se snaží vyjít vstříc a některé přidávaly nové třídy. Jsou školy, kde už to kapacitně nejde, protože jednoduše nemají v budově místo. Nemohu ale ani vyloučit, že část nově přijatých učitelů nastoupila, aby škola mohla dělit hodiny v některých předmětech,“ řekl Novinkám a Právu šéf Unie školských asociací Jiří Zajíček.
Víc psychologů do škol? Návrh budí rozpory
Zastaví růst počtu asistentů?
Na středních školách je méně ročníků, tudíž lze očekávat, že v celkovém úhrnu by růst počtu učitelů už neměl být raketový.
Ministerstvo také chystá změnu pravidel pro inkluzi, kterou chce zpřísnit dohled nad přidělováním asistentů pedagoga do škol. Počet jejich celých úvazků se zvýšil o dva tisíce, za posledních pět let to bylo o zhruba osm tisíc. Dohromady jich bylo loni evidováno přes pětadvacet tisíc.
„S asistenty je problém, protože to je neřízená střela. Přidělují je poradny a jejich metodika se výrazně liší. Rodič může chodit od poradny k poradně, dokud nenajde takovou, která asistenta k jeho dítěti přizná,“ popsal Dobšík.
Bek u učitelských asistentů ustoupil
Už roky probírá ministerstvo návrh na změnu pravidel tak, aby školy měly své stálé asistenty pedagoga. Avšak pořád budí rozpory, protože některé školy by mohla jednoduše pojatá úprava poškodit. Zároveň se uvažuje o tom, že by mohly být i poradny spádové, což by mohlo zamezit rodičovské turistice spojené se zápisy do „oblíbených“ škol.
Že po pedagozích už nebude do budoucna tak silná poptávka, si myslí také Jan Zeman z agentury PAQ Research.
„Určitě nejsme přehnaně neefektivní, ale brzy bude třeba uvažovat nad sjednocováním přilehlých menších škol pod jedním ředitelstvím, aby se úvazky učitelů využily naplno,“ řekl Novinkám a Právu.