Článek
Náročná operace začala ve Vnorovech v pátek časně ráno. K převrácenému kolejovému jeřábu přijel silniční s nosností sedmi set tun a další mu pomáhal s umístěním.
Těžký jeřáb potřeboval několik kamiónů na dopravu protizávaží, podložek pod opěry i dalšího materiálu. To vše musela nákladní auta postupně dopravit na místo, což představovalo desítky metrů couvání po trati, zčásti vytrhané, zčásti ukryté pod štěrkem a panely. Až před polednem bylo vše připravené na samotné zvedání.
„V převráceném jeřábu jsme odstranili část střechy a našli místo, za které je možné jej uchytit,“ řekl Novinkám vedoucí nehodového vlaku Českých drah Jiří Böhm.
Místo na uchycení bylo první podmínkou úspěchu. „Plán počítá nejprve s přizvednutím vykolejeného železničního jeřábu. Až pak je možné natočit jeho otočnou část do přepravní polohy a tam ji aretovat. To je hlavní podmínka úspěšného nakolejení,“ dodal.
Vlastní vyprošťovací práce začaly v 13:47 a zvednutí jeřábu šlo snadno. Dalším úkolem pak bylo zajištění kolejového jeřábu jeho pracovními podpěrami a následné otočení do jeřábové věže do přepravní polohy. Až pak bylo možné znovu usadit dva třínápravové podvozky stroje zpět na koleje. Práce skončily až krátce po čtvrté odpoledne, kdy vykolejený železniční jeřáb dosedl znovu na koleje.
„Je to vše v extrémních podmínkách oblouku, kde je vnější kolejnice o třináct centimetrů výš, než vnitřní,“ připomněl Böhm největší komplikaci. Ta v kombinaci se sousedním mostem znemožnila původně plánované vyproštění pomocí dvou kolejových jeřábů.
Ani nakolejení jeřábu ale neznamená obnovení provozu na trati. Po odjezdu jeřábů musí pracovníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vrátit zpátky vytrhané koleje.
„S obnovením provozu počítáme asi 28. září,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Srážka s traktorem
Problémy na trati z Rohatce do Veselí nad Moravou začaly v úterý 13. září, když se na přejezdu nedaleko Vnorov střetl traktor s osobním vlakem, tvořeným třídílnou jednotkou Regionova a připojeným dalším motorovým vozem.
Při nehodě zemřel traktorista, zranilo se osm lidí a vznikla škoda za 13 miliónů korun. Vlak skončil mimo koleje. Jeřáb, který jej měl na koleje vrátit, při cestě pro speciální přípravek ale v noci na středu o dva kilometry dál sám vykolejil a jen náhodou nespadl z mostu.
Na místo tak vyrazil další drážní jeřáb, s nosností 80 tun. Ani ten ale nemohl se 120 tun těžkým monstrem pohnout. Jeho úkolem bylo pouze sundat z nástavby převráceného stroje závaží.
Druhý jeřáb, který měl pomoci slabšímu s vlastní záchrannou operací, na místo ani nejel. Odstranil pouze následky tragické nehody traktoru s osobním vlakem.
Obsluha dorazila podívat se na místo vykolejení a vyslovila verdikt, který nakonec ve čtvrtek minulého týdne akceptovala i komise ohledávající místo: Nasazení kolejového jeřábu na mostě, v oblouku s převýšením koleje na jedné straně o zhruba třináct centimetrů, je nemožné.
Proto bylo nutné zajistit těžký silniční jeřáb s nosností sedmi set tun. Dostat jej na místo ale znamenalo vytrhat kolem sedmdesáti metrů kolejí. Vytvořil se tak prostor pro zakotvení jeřábu. Dalších zhruba sto metrů trati překryly panely, aby tudy mohl přijet silniční jeřáb.