Hlavní obsah

Převrácený jeřáb se ve Vnorovech po mnoha hodinách podařilo vrátit na koleje

Právo, miv
Vnorovy
Aktualizováno

Ve Vnorovech na Hodonínsku se v pátek železničářům podařilo vrátit zpět na koleje železniční nehodový jeřáb Českých drah. Pomohl s tím speciální devítinápravový silniční jeřáb. Nehodový jeřáb jel minulý týden vyprostit havarovaný osobní vlak, který se před tím srazil s traktorem.

Vykolejený nehodový jeřáb ČD musel dávat zpět na koleje speciální silniční jeřábVideo: Milan Vojtek, Právo

Článek

Náročná operace začala ve Vnorovech v pátek časně ráno. K převrácenému kolejovému jeřábu přijel silniční s nosností sedmi set tun a další mu pomáhal s umístěním.

Těžký jeřáb potřeboval několik kamiónů na dopravu protizávaží, podložek pod opěry i dalšího materiálu. To vše musela nákladní auta postupně dopravit na místo, což představovalo desítky metrů couvání po trati, zčásti vytrhané, zčásti ukryté pod štěrkem a panely. Až před polednem bylo vše připravené na samotné zvedání.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Vlastní vyprošťovací práce začaly v 13.47 a zvednutí jeřábu šlo snadno.

„V převráceném jeřábu jsme odstranili část střechy a našli místo, za které je možné jej uchytit,“ řekl Novinkám vedoucí nehodového vlaku Českých drah Jiří Böhm.

Místo na uchycení bylo první podmínkou úspěchu. „Plán počítá nejprve s přizvednutím vykolejeného železničního jeřábu. Až pak je možné natočit jeho otočnou část do přepravní polohy a tam ji aretovat. To je hlavní podmínka úspěšného nakolejení,“ dodal.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Vlastní vyprošťovací práce začaly v 13:47 a zvednutí jeřábu šlo snadno. Dalším úkolem pak bylo zajištění kolejového jeřábu jeho pracovními podpěrami a následné otočení do jeřábové věže do přepravní polohy. Až pak bylo možné znovu usadit dva třínápravové podvozky stroje zpět na koleje. Práce skončily až krátce po čtvrté odpoledne, kdy vykolejený železniční jeřáb dosedl znovu na koleje.

Foto: Milan Vojtek, Právo

„Je to vše v extrémních podmínkách oblouku, kde je vnější kolejnice o třináct centimetrů výš, než vnitřní,“ připomněl Böhm největší komplikaci. Ta v kombinaci se sousedním mostem znemožnila původně plánované vyproštění pomocí dvou kolejových jeřábů.

Ani nakolejení jeřábu ale neznamená obnovení provozu na trati. Po odjezdu jeřábů musí pracovníci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vrátit zpátky vytrhané koleje.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Problémy na trati z Rohatce do Veselí nad Moravou začaly v úterý 13. září, když se na přejezdu nedaleko Vnorov střetl traktor s osobním vlakem,

„S obnovením provozu počítáme asi 28. září,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Srážka s traktorem

Problémy na trati z Rohatce do Veselí nad Moravou začaly v úterý 13. září, když se na přejezdu nedaleko Vnorov střetl traktor s osobním vlakem, tvořeným třídílnou jednotkou Regionova a připojeným dalším motorovým vozem.

BEZ KOMENTÁŘE: Vykolejený vyprošťovací jeřáb. Archivní záběryVideo: Milan Vojtek, Právo

Při nehodě zemřel traktorista, zranilo se osm lidí a vznikla škoda za 13 miliónů korun. Vlak skončil mimo koleje. Jeřáb, který jej měl na koleje vrátit, při cestě pro speciální přípravek ale v noci na středu o dva kilometry dál sám vykolejil a jen náhodou nespadl z mostu.

Na místo tak vyrazil další drážní jeřáb, s nosností 80 tun. Ani ten ale nemohl se 120 tun těžkým monstrem pohnout. Jeho úkolem bylo pouze sundat z nástavby převráceného stroje závaží.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Jeřáb, který měl vlak na koleje vrátit, v noci na středu o dva kilometry dál sám vykolejil a jen náhodou nespadl z mostu.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Havarovaný vlak

Foto: HZS Hodonín

Nehoda vlaku s traktorem na Hodonínsku

Druhý jeřáb, který měl pomoci slabšímu s vlastní záchrannou operací, na místo ani nejel. Odstranil pouze následky tragické nehody traktoru s osobním vlakem.

Obsluha dorazila podívat se na místo vykolejení a vyslovila verdikt, který nakonec ve čtvrtek minulého týdne akceptovala i komise ohledávající místo: Nasazení kolejového jeřábu na mostě, v oblouku s převýšením koleje na jedné straně o zhruba třináct centimetrů, je nemožné.

Proto bylo nutné zajistit těžký silniční jeřáb s nosností sedmi set tun. Dostat jej na místo ale znamenalo vytrhat kolem sedmdesáti metrů kolejí. Vytvořil se tak prostor pro zakotvení jeřábu. Dalších zhruba sto metrů trati překryly panely, aby tudy mohl přijet silniční jeřáb.

Související články

Výběr článků

Načítám