Článek
„Chtěli jsme nyní debatu o přesunu úřadů postavit na číslech, ne na emocích,“ říká europoslanec a šéf think-tanku Starostů Jan Farský (STAN).
Starostové myšlenku o přesunu některých centrálních úřadů do regionů razí již několik let. Hlavně kvůli možnému přínosu pro regiony. Vláda Petra Fialy si to vytyčila i do programového prohlášení.
„Je to kousek do Prahy na ministerstvo dopravy, je tam dopravní fakulta, je tam prostor pro výstavbu nebo využití,“ vysvětluje Farský.
Pracujte a nevymýšlejte nové zákony, doporučil Fiala ministrům
Do regionu by prý díky tomu do deseti let přišlo 989 milionů korun. Pro hlavní město by to naopak znamenalo 236 milionů korun ztrátu. Výpočet vychází zejména z platů lidí, které by instituce zaměstnala a zvýšila tím výkon místní ekonomiky.
Ředitelství ČD teď sídlí v budově ministerstva dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody v Praze a jeho představitelé sami říkají, že jim prostory nevyhovují a hledají náhradu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ani vedení společnosti ale nejsou přesunu nakloněni. Kupka tvrdí, že národní dopravce má sídlit v hlavním městě.
„A bráním se povinné regulaci. Obávám se, že by to ve výsledku přineslo všem vyšší náklady a nemuselo by to být vůbec funkční,“ doplnil.
„Železniční dopravci v sousedních zemích mají své centrály také u železničních uzlů v hlavních městech, ambicí ČD je tedy najít obdobně vhodné řešení,“ uvedl mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Už v dubnu dráhy vyhlásily soutěž na návrhy, kam by se mohlo ředitelství společně se všemi dceřinými společnostmi přestěhovat. Vedle kanceláří v Praze zvažují i stavbu nové budovy poblíž pražského nádraží. V Pardubicích podobné možnosti nevidí.
Kartel jde za exmanažery Českých drah. Stamilionovou pokutu hodlá stát vymáhat
Úspora za mzdy, více za budovy
Propočty think-tanku Starostů ukazují, že by náklady na budovy v prvních 10 letech skončily v červených číslech - minus 17 milionů. Částka zahrnuje úsporu za nájmy mimo hlavní město, současně ale autoři studie přiznávají, že bude potřeba nové prostory upravit a dovybavit.
U nákladů na zaměstnance by ale podnik mohl ušetřit. Počítá se s tím, že mzdové nároky v regionu jsou odlišné od pražských, kde je větší konkurence mezi zaměstnavateli i vyšší životní náklady.
Do deseti let by tak ČD mohly získat 93 milionů korun navíc. Do sumy je započítáno odstupné pro lidi, kteří by se nechtěli s úřadem stěhovat, náklady na proškolování, ale i úspora na mzdách.
Přesun do regionů prosazuje STAN opakovaně. V minulém volebním období Farský předložil Sněmovně zákon, který navrhoval odstěhovat z Prahy hned 23 úřadů. Poslanci jej hned v prvním čtení zamítli.
Téma se ale propsalo do programového prohlášení vlády Petra Fialy (ODS). „Nic se nedělo, tak jsme se do toho pustili a kousek programového prohlášení vlády splnili,“ říká nyní Farský.
Studii představil starostenským poslancům a dál má posloužit jako opora pro další úvahy nad přesunem úřadů.
Přesuny už dělají
Ministr Kupka přiznává, že detailní pozornost možnému stěhování úřadů do regionů jako vláda nevěnovali. K dílčím přesunům ale dochází. „Po jednotlivých resortech tam, kde můžeme takovou věc uplatnit a je efektivní, to už děláme,“ argumentuje.
Do Pardubic třeba odstěhovala Správa železnic, jež spadá pod ministerstvo dopravy, účtárnu.
„Kde jsme schopní některé služby provádět snáz, tam se to děje. Zejména v oblast údržby. Máme centra v Chebu, v České Třebové, v Plzni, v Ostravě, v Olomouci,“ přidává další příklady Kupka.
Spontánně pak připomněl další příklad, který podporuje hypotézu, že přesun části agendy do regionů šetří náklady a pomáhá venkovským regionům. Úřad práce, který spadá pod ministerstvo práce a sociálních věcí, buduje v regionech detašovaná pracoviště pro celostátní agendu. Umožnila to digitalizace agend.