Hlavní obsah

Přes internet se objednává už milion pacientů

Právo, Jan Martinek

Přeplněná čekárna u praktického lékaře je doslova noční můrou každého pacienta, přičemž mnozí překročí práh ordinace o hodiny později, než na kdy byli skutečně objednáni. Řada pacientů má rovněž problém se vůbec k praktickému lékaři v ordinační době i mimo ni dovolat. Zdravotní pojišťovny začaly proto zvýhodňovat lékaře, kteří ve své praxi zavedli objednávkové systémy.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

S jedním takovým rezervačním systémem, který funguje přes webový prohlížeč, přišla společnost Plus4U Medical.

Program umí víc

Systém nazvaný +4U Lékař využívá nyní už milion pacientů a 450 zdravotníků, především praktičtí lékaři, zubaři a gynekologové. Program umí pacienty nejen objednávat, ale například je upozorňuje na pravidelné preventivní kontroly.

„S lékařem intenzivně komunikujeme, pokud má zájem, tak mu systém zavedeme, nastavíme a zaškolíme jej. Lékař pak do systému sám zadává své pacienty,“ řekl Právu Milan Brašna, ředitel společnosti Plus4U Medical. Dodal ale, že doktoři jsou obecně konzervativní a neradi pracují s počítačem.

„Snažíme se primárně oslovovat praktiky, gynekology a zubaře, protože ti zvou pa­cienty na preventivní prohlídky. Systém je na ně sám upozorní, což má výhodu pro pacienta, že nezapomene, ale i pro lékaře, kterému zvyšuje profit, prevenci pojišťovny nejvíc odměňují,“ uvedl Brašna.

Rozvíjení objednávek elektronickou formou podporují jak zdravotní pojišťovny, tak ministerstvo zdravotnictví. Podle úhradové vyhlášky, na které se pro příští rok dohodli poskytovatelé zdravotních služeb s pojišťovnami, se hodnota jednoho bodu navyšuje o 0,05 koruny pro ty lékaře, kteří mají objednávkové systémy, jež umožňují pojištěncům objednávat se na pevně stanovenou dobu alespoň dva dny v týdnu.

Lékař musí ale zároveň fungovat v rozsahu alespoň třiceti ordinačních hodin v pěti pracovních dnech, přičemž aspoň jeden den v týdnu má otevřenou ordinaci nejméně do 18 hodin.

Praktik je skeptický

„Ministerstvo zdravotnictví rovněž podporuje, pokud zdravotní pojišťovny nad rámec těchto ustanovení bonifikují ještě za elektronické objednávání,“ řekla Právu mluvčí resortu Gabriela Štěpanyová.

Všeobecná zdravotní pojišťovna podporuje vedení objednávkového systému v rámci svých bonifikačních programů. „Za objednávkový systém se považuje především možnost elektronického objednávání, dále objednání e-mailem, případně telefonicky a osobně,“ sdělil mluvčí VZP Vlastimil Sršeň.

Jedná se o zlepšení a větší komfort pro naše pojištěnce a zároveň i možnost lepší organizace práce pro lékaře,“ dodal.

Plzeňský gynekolog Josef Reindl používá elektronický rezervační systém už zhruba tři roky. „Je to velký přínos pro pacientky i pro naše lékaře. Pacientka se sama přihlásí přes internet, dostane automatickou odpověď a den předem upozornění,“ řekl Právu Reindl.

„Pro lékaře to znamená víc času na práci a větší komfort. Každý z našich lékařů má denní plán, ví, kolik mu přijde pacientů na jaký čas, nemísí se těhotné s neobjednanými pa­cientkami. Nestane se nám, že by v čekárně bylo deset dvanáct lidí,“ popsal lékař.

Naopak někteří praktici jsou k systému rezervovaní. „Elektronické objednávky jsou obecně problematická věc a osobně jsem zatím ještě neviděl systém, který by spolehlivě a dobře fungoval. Většina praktiků jej nepoužívá, možná částečně,“ řekl Právu například předseda Sdružení praktických lékařů Petr Šonka.

Výběr článků

Načítám