Hlavní obsah

Překážky ho nezastaví. Neslyšící student získal cenu Wernera von Siemense

Právo, Aleš Fuksa
Praha

Ocenění za překonání překážek ve studiu získal při letošním udílení Cen Wernera von Siemense student Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Josef Zaduban.

Foto: UTB, Právo

Dvaadvacetiletý Josef Zaduban se chce po studiu věnovat technickému kreslení.

Článek

Dvaadvacetiletý mladík má od dětství možnost studia značně ztíženou, žije s vrozenou oboustrannou hluchotou. Přesto šel za svým cílem dostat se na vysokou školu.

Dopředu ho podle něj táhne touha po znalostech. Současné ocenění je podle hodnotitelů důkazem jeho silné vůle a snahy zdolávat každodenní bariéry.

Náročné na psychiku

Ve dvou a půl roku mu lékaři voperovali kochleární implantát, díky kterému mohl chodit do běžné základní i střední školy.

Hlavní cenu Trilobit 2021 získali tvůrci dokumentu V síti

Kultura

Když v roce 2018 nastoupil na fakultu technologickou zlínské univerzity, nebyl si jistý, zda náročné studium zvládne. Ve výuce je pro něj doteď nejtěžší porozumět mluvené řeči a orientovat se během přednášek.

Roušky znemožňují odezírání

Při přednáškách a procvičování látky je často odkázán na odezírání, které v poslední době komplikují roušky a respirátory. „Odezírání je náročný psychický proces, kde musím vynaložit mnohem více energie, pozornosti a času na zpracování informací než moji spolužáci,“ uvedl student.

„Sedím vždy v blízkosti vy­učujících, abych výkladu lépe rozuměl. V dnešní době, kdy všichni nosíme roušky a máme zakrytá ústa, je však odezírání velmi ztížené, řekl bych téměř nemožné,“ dodal. Občas nerozumí obsahu vět a slov.

Kamarádky na život a na smrt. Lenka potřebovala novou ledvinu, Hana se stala dárcem

Zdraví

„Mám problém sledovat práci ve skupině a držet pozornost s ostatními. Potíže mi dělají hlavně odborné výrazy, často si musím sám domýšlet a následně vyhledávat to, co jsem v hodině nezachytil,“ popsal mladík. Studijní materiály a veškeré podklady k výuce potřebuje v písemné, nejlépe elektronické podobě.

Pomáhají prarodiče

Vztah ke studiu získal v dětství. Od prvopočátku má ty nejzkušenější „lektory“. S učením mu totiž pomáhají babička s dědečkem. Oba Josefovi rodiče jsou totiž stejně jako on neslyšící.

Na univerzitě má k dispozici individuální studovnu se speciálním vybavením. Jako student s těžkým sluchovým postižením může ve výuce využívat tlumočníka do znakového jazyka, zapisovatelský servis, titulkování videodokumentů či digitalizaci studijních materiálů.

Studium Josefa naprosto pohltilo, je tahounem ročníku a jeho výsledky patří k těm nejlepším. „Odmalička mě zajímají technické věci a stroje. Lákala mě představa práce a pokusů v laboratořích a také to, že si rozšířím znalosti z matematiky a fyziky, což jsou mé oblíbené předměty,“ podotkl Josef Zaduban.

Nejvíce ho zajímají předměty, které se týkají konstrukcí a práce na počítači. „Chci se zdokonalovat v technickém kreslení, věnovat se konstrukci výrobků, vytvářet věci kolem nás,“ přiblížil své profesní plány.

Výběr článků

Načítám