Článek
Jana Kreuzová připravovala svou dceru na přijímačky na osmileté gymnázium a po zveřejnění testů ji nadzvedlo, že testy jsou do velké míry totožné s testy šestiletých gymnázií. Tam se přitom hlásí o dva roky starší žáci, kteří mají za sebou delší výuku a víc znalostí.
„Bylo mi jasné, že bez přípravy nemá šanci, protože se způsobem, jakým jsou otázky v testech zadávány, se ve škole nesetká. Přihlásila jsem ji na přípravný kurz, ale netušila jsem, že jsem ji měla připravovat na šestileté gymnázium,“ uvedla.
Pokračují přijímačky na víceletá gymnázia. Některé úlohy hodnotí umělá inteligence
„Mezi testovými zadáními z matematiky pro osmiletá a šestiletá gymnázia se v případě matematiky objevila 50procentní shoda. Mezi testy je rozdíl v celkovém počtu otázek, které musí děti zvládnout za 70 minut, ale znalosti, které děti během dosavadního studia získaly, se liší o dva roky,“ popsala čtenářka Kreuzová Právu.
Přijímačky nutí děti připravovat se dlouho. Pak dostanou mastné úlohy, že si někteří ani neškrtnou.
„Matematiku oplakali“
Podle Cermatu není nic zvláštního na tom, pokud si sedmák otestuje, že zvládá učivo páťáků. „Tyto úlohy se také objevují v různé náročnosti. Například pro oba ročníky podobná úloha se zlomky vypadá, že bude pro sedmáky velmi jednoduchá, proto má váhu jen jednoho bodu,“ napsala Právu mluvčí Cermatu Jana Patáková. Ani podle matematika Oldřicha Botlíka, jenž v minulosti spolupracoval s testovací společností Kalibro, není na takovém zadání nic nezákonného. Podstatné je, že úlohy odpovídají rámcovým vzdělávacím programům (RVP) pro daný stupeň. A RVP jsou stanoveny pro první a druhý stupeň. V případě sedmáků není jasně stanoveno, co mají ve svém věku zvládat.
Botlík se však domnívá, že jsou přijímačky pro páťáky příliš náročné. „Je to hrozně a zbytečně těžké a pro děti demotivující. Nutí je to připravovat se strašně dlouho. Rodiče je tlačí, aby byly na gymnáziu co nejdřív, a teď tam dostanou takto mastné úlohy a některé si ani neškrtnou. Tak jaký to pak má na ty děti dopad?“ tázal se.
A platí to i pro devítky. Podle něj byl jeden z příkladů z matematiky pro uchazeče na čtyřleté obory tak náročný, že by jej zřejmě nezvládli ani maturanti. „Dcera mého známého po matice říkala, že na chodbě brečelo dvacet holek,“ podotkl Botlík.