Článek
Která opatření bez nouzového stavu nebude možné vyhlásit
Jan Wintr z katedry teorie práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy se domnívá, že některé nyní platné plošné zákazy nelze bez stavu nouze znovu vyhlásit.
Bez stavu nouze nelze:
- Zakázat noční vycházení od 21. hodiny do 5. hodiny ranní. Nyní je omezen také volný pohyb přes den, kde však existují výjimky pro řadu aktivit.
- Zakázat prodej v kamenných obchodech a poskytování služeb v provozovnách.
- Zakázat vstup na sportoviště venku i uvnitř. Kvůli opatřením musely zavřít tělocvičny, fitness centra, kurty, kluziště, bazény, wellness zařízení včetně saun, taneční studia či herny bowlingu.
- Zakázat pití alkoholu na veřejných místech.
- Zakázat setkávání lidí z různých domácností.
Která současná opatření by mohla nadále platit, ale pouze lokálně
Podle názoru Wintra by však některá opatření, která dnes platí plošně, mohla na základě zákona o ochraně veřejného zdraví platit v místech s ohniskem nákazy.
Řadí se mezi ně tyto zákazy a omezení
- Navštěvování restaurací, hospod a barů, poskytování ubytovacích služeb.
- Konání koncertů, divadelních i filmových představení za účasti diváků.
- Nemožnost pořádat poutě, kongresy, vzdělávací akce, veletrhy.
- Účastnit se výuky na vysokých, středních a základních školách.
Které zákony pro boj s pandemií lze využít mimo nouzový stav
§ 69 zákona o ochraně veřejného zdraví dává ministerstvu zdravotnictví možnost vyhlásit tato mimořádná opatření:
- zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami, zejména omezení cestování z některých oblastí a omezení dopravy mezi některými oblastmi
- zákaz nebo omezení slavností, divadelních a filmových představení, sportovních a jiných shromáždění a trhů
- uzavření zdravotnických zařízení jednodenní nebo lůžkové péče
- uzavření zařízení sociálních služeb, škol
- uzavření škol
- uzavření ubytovacích zařízení a restaurací nebo omezení jejich provozu
- zákaz nebo nařízení další určité činnosti k likvidaci epidemie nebo nebezpečí jejího vzniku.
§ 82 zákona o ochraně veřejného zdraví dává mimo jiné krajským hygienickým stanicím následující pravomoci:
- nařizovat mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku
- rozhodovat o opatřeních k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a jejich ukončení; organizovat, řídit a popřípadě i provádět opatření k předcházení vzniku a zamezení šíření infekčních onemocnění a v tomto rozsahu též usměrňovat činnost poskytovatelů zdravotních služeb a kontrolovat ji.
Možnost nasazení armády pak zmiňuje § 14 zákona o ozbrojených silách, a to:
- k záchranným pracím při pohromách nebo při jiných závažných situacích ohrožujících životy, zdraví, značné majetkové hodnoty nebo životní prostředí nebo k likvidaci následků pohromy
O možnosti omezit přítomnost žáků a studentů ve školách mluví § 184a školského zákona
- Pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona,
anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví
- není možná osobní přítomnost většiny žáků nebo studentů z nejméně jedné třídy, studijní skupiny, oddělení nebo kursu ve škole nebo většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, z mateřské školy nebo z odloučeného pracoviště nebo z nejméně jedné třídy, ve které se vzdělávají pouze tyto děti, poskytuje škola dotčeným dětem, žákům nebo studentům vzdělávání distančním způsobem.