Hlavní obsah

PŘEHLEDNĚ: Jak používat mobilní aplikaci Portál občana

Od čtvrtka funguje mobilní aplikace Portál občana, přes kterou se dají vyřídit nejrůznější úřední výpisy, informace o dokladech nebo daně. Přinášíme přehled, jak si aplikaci nainstalovat a k čemu poslouží.

Foto: DIA

Mobilní aplikace Portál občana

Článek

Kde si aplikaci stáhnu?

Mobilní aplikace je ke stažení v obchodech App Store pro telefony od Applu a Google Play pro chytré telefony s nejrozšířenějším operačním systémem Android. Aplikaci najdete v obchodě vyhledáváním pod názvem Portál občana a kliknutím si ji nainstalujete.

Co potřebuji k přihlášení?

Aplikace bude nejprve vyžadovat ověření vaší identity, dává na výběr různé varianty. Osvědčené a uživatelsky přívětivé je ověření bankovní identitou, které probíhá stejně jako přihlášení do vašeho internetového bankovnictví. Pokud žádnou digitální identitu dosud nemáte, můžete si ji vyřídit na pobočkách CzechPoint na poště.

Občanku v mobilu už akceptuje i policie

Ekonomika

Následně odkliknete souhlas s předáním základních údajů (jméno a datum narození) aplikaci a zabezpečíte ji čtyř- až osmimístným PIN kódem. Lze se přihlašovat i s pomocí otisku prstu nebo obličeje, ale PIN je potřeba, kdyby biometrie selhala.

Upozornění na displej

Jednou z nejpraktičtějších funkcí je příchozí upozornění na displej mobilu, například o končící platnosti dokladů, změně stavu bodového konta řidiče, daňovém nedoplatku nebo o vyřízené žádosti k potvrzení o studiu. Stejně tak se vám zobrazí příchozí datové zprávy.

Foto: Portál občana

Aplikace Portál občana

Nahlížení do registrů

S pomocí aplikace podobně jako webového Portálu občana můžete nahlížet do různých registrů a stáhnout si zdarma výpisy, které v papírové podobě vyjdou i na pár stovek korun. Jde například o výpis z živnostenského rejstříku, rejstříku trestů, katastru nemovitostí nebo registru vozidel. Nahlížet do systémů a komunikovat lze přes mobil i s Českou správou sociálního zabezpečení.

Datové schránky

Zobrazí se všechny vaše datové schránky, schránky navázané na živnostenské oprávnění podnikatele, které jsou již povinné, a případně schránka pro fyzickou osobu. Datové schránky fungují jako klasický mail se složkami „přijaté“, „odeslané“ a „archiv“.

Jaké služby si mohu vyřídit

Například zažádat si o nový řidičský průkaz, podat daňové přiznání nebo elektronickou petici. Přístup máte také do systému elektronických receptů nebo potvrzení o očkování.

Podle Digitální informační agentury jde v současné době o šest stovek služeb státu, seznam by byl tedy dlouhý. V aplikaci jsou služby rozdělené do kategorií – například pro řidiče, podnikatele, oblast zdravotnictví či krajské samosprávy. Do celkové sumy se ale zřejmě počítají i například odkazy na různé portály měst či krajů.

Co se chystá

Během letošního roku digitální agentura plánuje do Portálu občana přidat například i systém DROZD, který lidem umožní lepší přípravu na případné krizové situace v zahraničí a v předstihu je upozorní na hrozící nebezpečí.

Další plánovanou službou je registr zastupování, který poslouží pro on-line udělení plných mocí pro úkony se státem za někoho jiného. Tedy například při převodu vozidla, daňovém přiznání či žádosti o cestovní pasy dětí.

O podporu v nezaměstnanosti bude možné žádat i digitálně

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám