Článek
Od příštího školního roku se začnou nové programy pilotně ověřovat na zhruba stovce škol, v dalším roce se mohou dobrovolně připojit další. Od září 2027 budou povinné pro první a šesté třídy. Postupně budou ročníky s povinnou výukou podle nového střihu přibývat a v roce 2031 už bude nová výuka dominovat ve všech třídách.
Cizí jazyky
Nejvýraznější změnou je důraz na výuku cizích jazyků.
- Povinně se začne angličtina vyučovat už od 1. třídy. Dosud byla povinná od 3. třídy.
- Žáci 9. třídy by měli dosahovat úrovně v rámci mezinárodních standardů B1, která nyní odpovídá dovednostem u maturity. Dosud byla mezníkem úroveň o stupeň nižší A2.
- Další cizí jazyk bude povinný od 7. třídy.
- Školy už nebudou moci v rámci povinného druhého cizího jazyka nabízet plnou škálu jazyků, ale jen tři, a to němčinu, francouzštinu, španělštinu. Ostatní jazyky mohou školy nabízet jako nepovinný třetí jazyk.
- V případě češtiny se upravuje terminologie a struktura učiva má být jednodušší.
Jazykovou výbavu popisuje vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace
Matematika
- Zvyšuje se náročnost povinná pro všechny žáky z úrovně „částečně splňuje minimum“ na „splňuje minimum“. Celkově se obsah vzdělávání uzpůsobuje mezinárodním standardům UNESCO.
- Učitelé by se měli více snažit o to, aby žáci chápali, jak se dá matematika využít v běžných situacích.
- Nové se mají nabízet k výuce i třeba kvadratické funkce a řezy tělesy, které se dosud učily spíše až na střední škole.
Matematickou výbavu popisuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace
Geografie
- Do budoucna se bude vyučovat jako samostatný obor. Dosud byl zeměpis součástí oblasti Člověk a příroda.
- Více prostoru se má věnovat regionům, učit by se měli žáci o regionální identitě a mediálnímu obrazu regionů.
Zeměpisnou výbavu popisuje vzdělávací oblast Geografie.
Hudební, výtvarná a dramatická výchova
- Klasická hudebka se má rozšířit o taneční a dramatickou výchovu. Výtvarka se obohatí o filmovou výchovu.
- Důraz se klade na tvořivost a kulturní rozmanitost.
Kulturní výbavu popisuje vzdělávací oblast Umění a kultura
Dějepis
- Méně faktografie a silnější vazba na aktuální problémy. Žáci by měli lépe chápat příčiny a důsledky historických událostí a více porozumět běžnému životu v minulosti.
- Učitelé dostávají větší volnost ve výběru témat.
- Kromě velkých politických dějin bude více prostoru pro výuku regionálních a kulturních dějin, dějin každodennosti, klimatu, menšin, mentalit či genderu.
Dějepisnou výbavu popisuje vzdělávací oblast Člověk a společnost
Tělesná výchova
- Posiluje se význam pravidelného pohybu pro fyzické i psychické zdraví, ochranu zdraví při sportu a regenerace.
- Úžeji se mají zohledňovat věková přiměřenost a reálné možnosti žáků.
Tělovýchovnou výbavu popisuje vzdělávací oblast Člověk, zdraví a bezpečí
Kompetenční učení
- Klíčové kompetence jsou nově součástí očekávaných výsledků učení, které jsou povinné.
- Cílem je urychlit kompetenční přístup k učení. Kompetentní žák má umět propojovat znalosti a používat je, a to i s ohledem na postoje na základě sdílených hodnot.
- „V našem vzdělávacím systému dobře zvládáme předávat a ověřovat znalosti, postupně se nám daří učit žáky znalosti používat. Musíme je ale umět také navázat na reálné situace. Velký krok nás čeká v oblasti formování postojů - vedení žáků k tomu, aby si na základě získaných znalostí a sdílených hodnot vytvářeli odpovědné a adekvátní postoje. Nechceme však určovat, jaké konkrétní postoje by měli zastávat,“ uvádí Národní pedagogický institut.
Kompetenční výbavu popisuje RVP zde.
Kompetence účastníka provozu | |||
---|---|---|---|
Znalosti: žák musí znát dopravní značky, pravidla, povinné vybavení kola atd. Tyto znalosti lze jednoduše testovat. | |||
Dovednosti: žák musí tyto znalosti používat v praxi, například na dopravním hřišti, kde se pohybuje v bezpečném prostředí simulujícím skutečný provoz. Tímto se stává gramotným v oblasti bezpečnosti v dopravě. | |||
Postoje na základě sdílených hodnot: kompetenci získává teprve tehdy, když tyto znalosti a dovednosti aplikuje i v reálných situacích, motivován hodnotami, jako je repsekt a bezpečné chování. |
Osm klíčových kompetencí: | |||
Kompetence k učení | |||
Kompetence komunikační | |||
Kompetence osobnostní a sociální | |||
Kompetence k občanství a udržitelnosti | |||
Kompetence k podnikavosti a pracovní | |||
Kompetence k řešení problémů | |||
Kompetence kulturní | |||
Kompetence digitální |