Hlavní obsah

PŘEHLEDNĚ: Co přináší změna výuky ve školách

4:39
4:39

Poslechněte si tento článek

Nové rámcové vzdělávací programy po revizi kladou důraz na cizí jazyky, v dějepise na porozumění příčin historických události na úkor faktografie nebo zvyšují nároky v matematice.

Foto: Luděk Peřina, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Od příštího školního roku se začnou nové programy pilotně ověřovat na zhruba stovce škol, v dalším roce se mohou dobrovolně připojit další. Od září 2027 budou povinné pro první a šesté třídy. Postupně budou ročníky s povinnou výukou podle nového střihu přibývat a v roce 2031 už bude nová výuka dominovat ve všech třídách.

Cizí jazyky

Nejvýraznější změnou je důraz na výuku cizích jazyků.

- Povinně se začne angličtina vyučovat už od 1. třídy. Dosud byla povinná od 3. třídy.

- Žáci 9. třídy by měli dosahovat úrovně v rámci mezinárodních standardů B1, která nyní odpovídá dovednostem u maturity. Dosud byla mezníkem úroveň o stupeň nižší A2.

- Další cizí jazyk bude povinný od 7. třídy.

- Školy už nebudou moci v rámci povinného druhého cizího jazyka nabízet plnou škálu jazyků, ale jen tři, a to němčinu, francouzštinu, španělštinu. Ostatní jazyky mohou školy nabízet jako nepovinný třetí jazyk.

- V případě češtiny se upravuje terminologie a struktura učiva má být jednodušší.

Jazykovou výbavu popisuje vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace

Matematika

- Zvyšuje se náročnost povinná pro všechny žáky z úrovně „částečně splňuje minimum“ na „splňuje minimum“. Celkově se obsah vzdělávání uzpůsobuje mezinárodním standardům UNESCO.

- Učitelé by se měli více snažit o to, aby žáci chápali, jak se dá matematika využít v běžných situacích.

- Nové se mají nabízet k výuce i třeba kvadratické funkce a řezy tělesy, které se dosud učily spíše až na střední škole.

Matematickou výbavu popisuje vzdělávací oblast Matematika a její aplikace

Geografie

- Do budoucna se bude vyučovat jako samostatný obor. Dosud byl zeměpis součástí oblasti Člověk a příroda.

- Více prostoru se má věnovat regionům, učit by se měli žáci o regionální identitě a  mediálnímu obrazu regionů.

Zeměpisnou výbavu popisuje vzdělávací oblast Geografie.

Hudební, výtvarná a dramatická výchova

- Klasická hudebka se má rozšířit o taneční a dramatickou výchovu. Výtvarka se obohatí o filmovou výchovu.

- Důraz se klade na tvořivost a kulturní rozmanitost.

Kulturní výbavu popisuje vzdělávací oblast Umění a kultura

Dějepis

- Méně faktografie a silnější vazba na aktuální problémy. Žáci by měli lépe chápat příčiny a důsledky historických událostí a více porozumět běžnému životu v minulosti.

- Učitelé dostávají větší volnost ve výběru témat.

- Kromě velkých politických dějin bude více prostoru pro výuku regionálních a kulturních dějin, dějin každodennosti, klimatu, menšin, mentalit či genderu.

Dějepisnou výbavu popisuje vzdělávací oblast Člověk a společnost

Tělesná výchova

- Posiluje se význam pravidelného pohybu pro fyzické i psychické zdraví, ochranu zdraví při sportu a regenerace.

- Úžeji se mají zohledňovat věková přiměřenost a reálné možnosti žáků.

Tělovýchovnou výbavu popisuje vzdělávací oblast Člověk, zdraví a bezpečí

Kompetenční učení

- Klíčové kompetence jsou nově součástí očekávaných výsledků učení, které jsou povinné.

- Cílem je urychlit kompetenční přístup k učení. Kompetentní žák má umět propojovat znalosti a používat je, a to i s ohledem na postoje na základě sdílených hodnot.

- „V našem vzdělávacím systému dobře zvládáme předávat a ověřovat znalosti, postupně se nám daří učit žáky znalosti používat. Musíme je ale umět také navázat na reálné situace. Velký krok nás čeká v oblasti formování postojů - vedení žáků k tomu, aby si na základě získaných znalostí a sdílených hodnot vytvářeli odpovědné a adekvátní postoje. Nechceme však určovat, jaké konkrétní postoje by měli zastávat,“ uvádí Národní pedagogický institut.

Kompetenční výbavu popisuje RVP zde.

Kompetence účastníka provozu
Znalosti: žák musí znát dopravní značky, pravidla, povinné vybavení kola atd. Tyto znalosti lze jednoduše testovat.
Dovednosti: žák musí tyto znalosti používat v praxi, například na dopravním hřišti, kde se pohybuje v bezpečném prostředí simulujícím skutečný provoz. Tímto se stává gramotným v oblasti bezpečnosti v dopravě.
Postoje na základě sdílených hodnot: kompetenci získává teprve tehdy, když tyto znalosti a dovednosti aplikuje i v reálných situacích, motivován hodnotami, jako je repsekt a bezpečné chování.
Osm klíčových kompetencí:
Kompetence k učení
Kompetence komunikační
Kompetence osobnostní a sociální
Kompetence k občanství a udržitelnosti
Kompetence k podnikavosti a pracovní
Kompetence k řešení problémů
Kompetence kulturní
Kompetence digitální

Související články

Výběr článků

Načítám