Článek
„Takto vypadá jedno z kol po měsíci! Používání pouze na asfaltových silnicích!“ stojí v popisu videa zveřejněného serverem Hlídač státu na síti X, na němž je zobrazen neutěšený technický stav kola po údajném jednom měsíci používání.
Spoj mezi řídítky a rámem kola je na videu uvolněný.
Nedávno @Ceska_posta_sp koupila hromadu elektrokol pro doručovatele. Jsou předražená, a mají nosnost pouze 120 kg, takže je mohou používat pouze doručovatelé s váhou do 60kg!
— Hlídač Státu (@HlidacStatu) September 21, 2023
A to není vše. Takto vypadá jedno z kol po měsíci‼️ používání pouze na asfaltových silnicích! pic.twitter.com/jZluOfd6Zq
Česká pošta nakoupila elektrokola značky Crussis od zprostředkovatelské společnosti Kosmos bikes z Kosmonos u Mladé Boleslavi vloni na základě výběrového řízení, kterého se zúčastnila pouze zmíněná firma.
Cena za stovku elektrokol činila osm milionů bez DPH, cena za kus odpovídá podle dřívějšího vyjádření mluvčího pošty Matyáše Vitíka 79 tisícům. V ceně je prý také dvouletý servis kol.
Novinky se v návaznosti na zveřejněné video s opotřebeným kolem obrátily na mluvčího Vitíka s dotazy, kolik případů stížností od zaměstnanců, oprav či reklamací muselo od nákupu řešit. Odpověď zatím nedorazila.
Po četné kritice vztahující se k ceně, protože stejný model se dá na internetu pořídit téměř o polovinu levněji, než za kolik ho koupila pošta, nadřízené ministerstvo vnitra udělalo audit zakázky, jehož závěry následně byly postoupeny policii.
Ta nyní, jak na konci srpna informovaly Novinky, nákup šetří.
Problémem je však i nosnost samotných kol. Pošta požadovala nosnost 145 kilogramů, dodavatel ve specifikacích uváděl 155 kilogramů, avšak podle výrobce je skutečná nosnost o 35 kilogramů nižší.
To fakticky při celkové váze nosičů a brašen kolem 60 kilogramů znamená, že doručovatel musí vážit taktéž 60 kilogramů, aby nedošlo k překročení výrobcem stanovené nosnosti.