Hlavní obsah

Pražští radní kývli na změny u hlavního nádraží i u Formanova náměstí

Pražští radní v pondělí doporučili zastupitelům, aby schválili podněty ke změně územního plánu pro zástavbu nad kolejištěm stanice Praha - hlavní nádraží a u náměstí Miloše Formana na Josefově.

Foto: Dana Kysučanová, Novinky

Praha- Hlavní nádraží

Článek

U hlavního nádraží žádost o změnu podaly společnosti CR-City, ve které jsou zastoupeny mimo jiné České dráhy a Penta, připojila se Praha 2 a Institut plánování a rozvoje. Vlastníci pozemků plánují kolejiště zastřešit a vystavět zde domy. Setkalo se to s kritikou nejen spolků Arnika, AutoMat a Klubu Za starou Prahu, ale i opozičních Pirátů v Praze 2. Kritici poukazovali na velký spěch.

„Vyzýváme k věcné a konstruktivní veřejné debatě, jak s tímto strategickým územím do budoucna naložit a zkoordinovat zájmy, které se v tomto území sbíhají,“ reagoval za společnost Penta její mluvčí Martin Lánský. Penta má také podíl v dalších pozemcích v okolí, například nyní spoluvlastní parcelu pro zbořeném Transgasu.

Kritici poukazovali na potřebu územní studie, jasného zadání nebo podmínek, co je třeba v lokalitě řešit. V návrhu to ale postrádají. „Desetihektarová plocha v centru města se tak stala bianco šekem pro Pentu,“ napsala na sociální síti Anna Vinklárková z Arniky. Další se obávají o secesní Fantovu budovu, pokud by byla obestavěna.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Symbolem hlavního nádraží v Praze je ikonická Fantova budova, která nedávno prošla rekonstrukcí

Primátorův náměstek Petr Hlaváček (za STAN) nedávno zmínil představu hlavního nádraží s více výškovými úrovněmi vlaků. Tunelem by na hlavní nádraží vedla trať od letiště, bylo by zde i metro S, ­městská podzemní železnice, vše zřejmě pod stávající linkou metra C.

U hlavního nádraží město se Správou železnic rozvíjí také projekt nahrazení památkově chráněné odbavovací haly jinou stavbou, jejíž návrh vzešel z mezinárodní architektonické soutěže.

Nové Hlavní nádražíVideo: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

Myšlenku zastřešení kolejiště hlavního nádraží podle Lánského už dříve rozvíjeli přední architekti ­ v 70. letech Karel Prager, v roce 2018 Jakub Cigler.

Foto: archiv, Právo

Myšlenku zastřešení a zástavby nad kolejištěm hlavního nádraží rozvíjeli v 70. letech 20. století architekti ateliérem Gama Karel Prager s Jiřím Šrámkem.

Radní zastupitelům doporučili schválit také podnět ke změně územního plánu u náměstí Miloše Formana. Z náměstí, urbanisticky významné plochy, se má podle návrhu vlastníků stát všeobecně smíšené území, což by dovolilo realizovat kritizovaný projekt Staroměstská brána na rohu Pařížské a Bílkovy ulice.

O podnětech mají příští čtvrtek rozhodnout zastupitelé jako o posledních zadáních změn územního plánu. Později to už nemá být kvůli stavebnímu zákonu možné.

Cizinec podpálil autobusy MHD v Praze, mohl být řízen z Ruska

Krimi
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám