Článek
Noční práce v metru začínají kolem jedné hodiny ranní, uklízí se nástupiště, myjí se koleje ve stanicích, v depech se zase čistí vozy metra. Zdaleka nejzajímavější je ale údržba mezistaničních prostorů, do tunelů totiž vjíždí speciální mycí souprava, která se skládá z lokotraktoru, hnacího agregátu, čerpadla a cisterny o objemu 14 kubíků s několika tryskami.
Ty pod velkým tlakem ženou vodu proti stropu i bočním stranám tunelu, a smývají tak usazený prach a jiné nečistoty. Cisternu přitom údržbáři během jedné směny musí i dvakrát doplnit.
“Každý mezistaniční úsek se během roku jednou až dvakrát umyje, dle potřeby. Některý se umyje i třikrát, což je třeba v době turistické sezony, kdy je zvýšená činnost na přestupních stanicích v tunelech,“ říká Milan Petráček, vedoucí pracovníků, kteří pečují o tunely pražského metra.
Mycí souprava, kterou dopravní podnik vlastní od roku 1973, je díky své konstrukci a funkčnosti unikátem, který byste nenašli nikde v Evropě. Obsluhují ji obvykle tři strojníci, kteří mají zároveň k dispozici i těžké hadice, kterými pak ručně dočišťují koleje a tunelové odvodnění.
Monstrózní myčka vjíždí do tunelů každý den, do každého mezistaničního tunelu se ale dostane jen přibližně jednou až dvakrát za rok, a to podle potřeby a předem naplánovaného harmonogramu.
Během jedné noci stihne navíc umýt jen řádově sto až dvousetmetrový úsek, pro zajímavost – kolejová trať v podzemí měří celkově asi 120 kilometrů.