Článek
Klíčovým symbolem Národního dne bez spěchu je zpoždění různých událostí o 13 minut. Právě tolik času řidič průměrně „ušetří“ na cestě z Prahy do Brna při překročení rychlosti o 20 kilometrů v hodině.
Letos opět zaznělo symbolické zvonění smrtky na pražském orloji, které připomnělo každou oběť rychlosti v roce 2024. V loňském roce si spěch za volantem vyžádal 148 lidských životů.
Do kampaně se zapojily také firmy, školy, úřady, složky integrovaného záchranného systému i jednotlivci po celé zemi.
Zpozdí se vláda i fotbal
Například jedna z pojišťoven prodlouží otevírací dobu o 13 minut a podporu akci vyjádřil i prezident Petr Pavel. „Zpozdíme ale i dnešní fotbalové utkání mezi Spartou a Plzní, ale třeba i zasedání vlády dnes začíná 13 minut později,“ prozradila vedoucí komunikace České asociace pojišťoven Milada Veselá.

Kostlivec na pražském orloji zazvonil letos celkem 148krát, loni jen 138krát.
Cílem kampaně je upozornit, že ne každá situace je natolik naléhavá, aby kvůli ní stálo za to riskovat život. I několik minut zpoždění může zachránit život. Nejen řidičů, ale i spolujezdců a dalších účastníků provozu.
„Naučili jsme se žít v permanentním presu. Ale zmeškat třináct minut zápasu nebo poradu není otázka života a smrti. Přežít je,“ řekla Veselá.
Čísla nejsou prý na českých silnicích nijak pozitivní ani letos. „Dokazuje to minulý týden, kdy došlo k řadě tragických nehod,“ dodala Milada Veselá.
Připojit se prý může každý tím, že se zamyslí, kde doháníme potřebný čas a zda je v dnešní hektické době nutné hazardovat s lidským životem v domnění, že získáme jednu minutu času.
Rychlá jízda? Jeden z největších zabijáků
Rychlá jízda je stále jedním z největších zabijáků na českých silnicích. Podle statistik České asociace pojišťoven tvořila nepřiměřená rychlost za posledních patnáct let téměř 15 procent všech dopravních nehod.
Rychlá jízda je druhou nejčastější konkrétní příčinou dopravních nehod, hned po nepozornosti a nevěnování se řízení.
Ačkoli většina řidičů vnímá rychlou jízdu jako nebezpečnou, polovina z nich přiznává, že limity překračuje pravidelně. Alarmující je také údaj, že 61 procent motoristů spěchá, přestože si jsou vědomi rizik.
Stovky tisíc nehod, tisíce mrtvých
Za posledních 15 let bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti zaznamenáno 205 597 dopravních nehod. Téměř polovina z nich, konkrétně 77 659, měla vážné následky. Nepřiměřená rychlost je navíc příčinou více než 36 procent všech smrtelných nehod.

Vyprošťování zraněné řidičky z vraku vozu
Nejčastějším problémem je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Kritickými měsíci bývají prosinec a leden, kdy se podmínky na silnicích často dramaticky zhoršují.
Obzvlášť rizikovou skupinou jsou mladí řidiči ve věku od 18 do 24 let. U více než třetiny jejich nehod je příčinou právě rychlost. Tito řidiči nejčastěji havarují se staršími vozy, zatímco věková skupina 25 až 38 let bourá spíše s novými auty.
Za patnáct let si spěch vyžádal 3362 životů, přes deset tisíc lidí utrpělo těžká zranění a devadesát tisíc lehká.