Článek
Práce mají trvat tři roky. „Pražský okruh je klíčovou stavbou nejen pro Prahu, ale i pro celý region. Jeho dokončení výrazně zlepší plynulost dopravy a sníží dopravní zátěž v hlavním městě. Na konci roku 2027 bychom po této stavbě měli jezdit,“ potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Úsek v budoucnu sníží provozní zatížení na Štěrboholské radiále i Jižní spojce, které dnes zajišťují tranzitní dopravu a jsou extrémně zatížené. Nová trasa tak výrazně odlehčí obytným čtvrtím, jež dlouhodobě čelí vysoké intenzitě dopravy.
„Dostavba úseku označovaného číslem 511 je pro Pražský okruh zásadní, protože vytvoří důležité dopravní spojení mezi hlavními dálnicemi ústícími do Prahy. To pomůže nejen obyvatelům, ale i tranzitní dopravě, která nyní město přetěžuje,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl, podle něhož by se po dostavbě kamiony vůbec neměly dostat do Prahy.
Úsek bude šestipruhový a patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Okruh propojuje dálnice D1, D11 i D5, což by mělo pomáhat kamionové dopravě. Ulevit by měl také přetíženým obcím v okolí Prahy, kde se hlavně v dopravních špičkách ráno a odpoledne tvoří dlouhé kolony. Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 až 80 tisíc aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60 tisíc vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
Tunely a lávky
Součástí stavby budou podle informací ŘSD dva tunely Dubeč a Na Vysoké, dále čtyři mimoúrovňové křižovatky, a to u sjezdů na Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Projekt počítá s výstavbou 19 mostů i dvou lávek pro pěší a cyklisty. Na trase je navržených 16 protihlukových stěn o celkové délce téměř osmi kilometrů.
Paralelně s tímto úsekem D0 ses má také stavět přeložka silnice I/12 Běchovice – Úvaly. „Předpokládáme, že bychom přeložku začali stavět v létě příštího roku. Tato stavba je naplánovaná na 30 měsíců, což směřuje k tomu, abychom ji na konci roku 2027 zprovoznili společně s dálnicí D0,“ řekl Radek Mátl.
Stavba Pražského okruhu je rozdělená do 11 úseků, v provozu je jich sedm. První se otevřel v roce 1983. Naposledy se okruh rozšířil v roce 2010, kdy ŘSD zprovoznilo část od brněnské dálnice D1 k plzeňské D5.