Hlavní obsah

Pražské autobusové zastávky v novém režimu, všechny jsou od soboty na znamení

Pro výstup stiskněte tlačítko STOP, slyší od soboty cestující v autobusech v Praze a Středočeském kraji. Od 29. června totiž na všech autobusových zastávkách, včetně trolejbusových, v rámci Pražské integrované dopravy platí nové pravidlo. Kdo chce vystoupit, musí dát znamení řidiči.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Od soboty jsou všechny autobusové zastávky na znamení

Článek

„Které?“ obracela se na partnera mladá žena, jakmile skončilo hlášení a spoj 147 se z Dejvické blížil ke stanici Čínská, kde potřebovali vystoupit. Hbitě se rozhlížela po dopravním prostředku, co že to má zmáčknout, až zamířila k červenému knoflíku na tyči u prostředních dveří. „Promiňte,“ natahovala se o kus dál před stanicí Roztocká další cestující přes vedle sedícího pasažéra.

„Mně se to nelíbí. Mám pocit, že člověk musí být pořád ve střehu, aby stačil zahlásit, že potřebuje ven,“ komentovala pak nové opatření pro Novinky. „A to je víkend, poloprázdný autobus. Jak to bude ve všední den, až bude narváno? To se někde k tlačítku ani nedostane,“ přemítala.

V trolejbusu 59 směrem na ruzyňské letiště v sobotu dopoledne žádná komplikace nenastala, lidé, kteří nastoupili na Veleslavíně, pokračovali většinou až na ruzyňské letiště. Ti, kdo chtěli navštívit třeba obchodní centrum Šestka, stiskli pohotově stopku před stanicí K Letišti. Ta v režimu na znamení fungovala už předtím.

Příspěvky v debatě na sociálních sítí změně příliš nakloněné nejsou. „Kolikrát se stalo, že řidič nezastavil, ani když jsme zmáčkli STOP. To mu tam svítilo s předstihem, ale on to ignoroval a konverzoval. Když jsme k němu došli, že nezastavil, tak byl nepříjemný, že máme smůlu, že už mimo zastávku nemůže zastavit,“ zněl jeden z nich. „Všichni budou chmatat na ta tlačítka. Tohle fakt není hygienické. Proč vymýšlíte takové zbytečnosti?“ dotazoval se další.

„V přeplněném autobusu bude takřka nemožné se k tlačítku dostat. Když už jste se rozhodli pro takový nesmysl, aspoň natáhněte okolo oken signalizační šňůru na zatáhnutí, jako to mají v USA,“ radí vedení metropole jiný.

Foto: PID

Autobusové zastávky jsou od soboty na znamení

Praha nové opatření vysvětluje snahou vše zjednodušit a sjednotit tak, aby cestující nemuseli řešit, kde tlačítko mačkat a kde ne. Připomíná, že nejde o žádnou novinku. Doteď bylo potřeba pro výstup na zhruba 1000 zastávkách v Praze a 3000 ve Středočeském kraji dát znamení řidiči.

„Inspirujeme se v zahraničí. Třeba v Londýně, Vídni, Berlíně či Paříži, v Ústeckém a Libereckém kraji nebo v Jihlavě to již funguje pěknou řádku let naprosto spolehlivě a nedávno to zavedli třeba také v Bratislavě,“ stojí na stránkách Pražské integrované dopravy.

Město věří, že změnou zmenší počty hlášení v autobusech, může snižovat zpoždění za hustého provozu, ušetří pohonné hmoty a také klesne hluk a emise z neustálých rozjezdů.

„Autobus nemusí zbytečně zastavovat na zastávkách s minimální frekvencí, může je plynule projet, což má pozitivní vliv na plynulost i ekonomiku dopravy. Vyjma lepší plynulosti opatření přináší úspory pohonných hmot při brzdění a rozjezdu vozidel, v zimních či letních měsících je pak lépe udržitelný tepelný komfort pro cestující,“ doplnil krajský radní Petr Borecký (STAN). Novinka by podle něj neměla narušit soulad provozu s jízdními řády.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Signalizovat lze několika druhy tlačítek, třeba i tím na dveřích

Nový režim vítají i někteří dopravní experti. Podle Zdeňka Michla z dopravní fakulty ČVUT jde o vyvrcholení trendu, kdy zastávky na znamení v uplynulých letech přibývaly. Jenže panovaly různé podmínky, někde se tlačítka mačkala jen večer, jinde o víkendu, takže cestující v tom měli poměrně chaos. Téma komunikoval s tehdejším primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti) někdy před pěti lety, tenkrát se ale myšlenka nesetkala s úspěchem, mimo jiné proto, že tlačítek se v dopravních prostředcích nedostávalo. „Dnes jich je konečně dost, takže by to nemělo představovat závažný problém,“ věří.

Jak tedy postupovat? V případě nástupu je to v podstatě stejné jako dosud. Stačí, když budete viditelně stát na zastávce, autobus vám musí zastavit. To platí i v případě, když na zastávce už stojí jiný autobus, za ním by totiž mohl být cestující čekající na jiný spoj.

Před výstupem musíte zmáčknout tlačítko STOP nebo tlačítko pro otevření dveří. Tlačítka pro výstup cestujících s kočárkem nebo na invalidním vozíku mají stejnou funkci, ale měli by je používat pouze zmínění.

Vydávání limitované edice Lítačky Praha pozastavila. Kvůli autorským právům

Ekonomika

Výběr článků

Načítám