Článek
Podle krajského vedení SZ a jejích zastupitelů je návrh DP na zvýšení jízdného nepřijatelný. Jako příklad uvádí srovnání s cenami jízdného v jiných velkoměstech v poměru na průměrnou mzdu. Pražský DP plánuje, že by přestupní jízdenka mohla zdražit až na třicet korun. Zdůvodňuje to zvyšujícími se cenami energií, rostoucí daní z přidané hodnoty a přibývajícími spoji.
"Již současné cena jednotlivé jízdenky vztažena k průměrnému výdělku je v Praze vyšší než například v New Yorku nebo Paříži," uvádějí zelení ve své zprávě.
Jízdenka v New Yorku v přepočtu na koruny přijde na něco přes 22 korun, průměrná měsíční mzda ve městě je přitom v přepočtu více než dvakrát vyšší než v Praze.
Lístek na veřejnou dopravu v Budapešti přijde na zhruba 24 korun, v Bostonu na asi 29 korun.
Cena jízdného ve světových metropolích podle údajů SZ | ||
město | cena jízdného (v Kč) | průměrná mzda (v EUR) |
New York | 22,2 | 1717 |
Budapešť | 24,6 | 492 |
Boston | 29,6 | 2124 |
Barcelona | 32,4 | 1493 |
Paříž | 33,2 | 2128 |
Vídeň | 45,9 | 2079 |
Stockholm | 87 | 2459 |
Berlín | 64,8 | 2885 |
Londýn | 135,45 | 2666 |
Praha | 20 | 675 |
zdroj: SZ |
Zelení chtějí záruku, aby zvýšení cen jízdenek neznamenalo snížení dotací veřejné dopravy.
"Dokud nebude zastupitelům hlavního města předložen k projednání ucelený střednědobý plán dalšího rozvoje MHD, včetně jeho finanční náročnosti, a nebude garantováno, že zvýšení jízdného nepovede ke snížení dotace z rozpočtu města do veřejné dopravy v Praze, je pro nás jakýkoli návrh na zdražení nepřijatelný," uvedla předsedkyně krajské organizace SZ a zastupitelka hlavního města Petra Kolínská.
Magistrát na příští rok plánuje snížení podniku dotace o 700 miliónů korun.
Zeleným se také nelíbí, že o zdražování rozhoduje pouze Rada hlavního města. "Zastupitelé při schvalování rozpočtu posílají ročně do Dopravního podniku kolem 12 miliard korun, téměř čtvrtinu městského rozpočtu, přesto nemají možnost zasáhnout do rozhodování o tak důležité věci, jako je zvyšování cen jízdného," řekla Kolínská.
Návrh dopravního podniku, podle něhož by cena přestupní jízdenky vzrostla o 50 procent, ostře odmítl i pražský primátor Pavel Bém (ODS). Uvedl, že pro něho je takový návrh vyloučený. Ani u rady hlavního města se podle ředitele DP Martina Dvořáka nesetkal příliš s pochopením.