Hlavní obsah

Pražská MHD bude dražší než v New Yorku, varují zelení

Novinky, znk
PRAHA

Strana zelených (SZ) se ohradila proti plánovanému zdražování jízdného v metropoli, které navrhuje pražský dopravní podnik (DP). Pokud by došlo ke zdražení na 30 korun, tak jak předpokládá dopravce, cesta pražskou MHD by stála více než například v New Yorku.

Článek

Podle krajského vedení SZ a jejích zastupitelů je návrh DP na zvýšení jízdného nepřijatelný. Jako příklad uvádí srovnání s cenami jízdného v jiných velkoměstech v poměru na průměrnou mzdu. Pražský DP plánuje, že by přestupní jízdenka mohla zdražit až na třicet korun. Zdůvodňuje to zvyšujícími se cenami energií, rostoucí daní z přidané hodnoty a přibývajícími spoji.

"Již současné cena jednotlivé jízdenky vztažena k průměrnému výdělku je v Praze vyšší než například v New Yorku nebo Paříži," uvádějí zelení ve své zprávě.

Jízdenka v New Yorku v přepočtu na koruny přijde na něco přes 22 korun, průměrná měsíční mzda ve městě je přitom v přepočtu více než dvakrát vyšší než v Praze.

Lístek na veřejnou dopravu v Budapešti přijde na zhruba 24 korun, v Bostonu na asi 29 korun.

Cena jízdného ve světových metropolích podle údajů SZ
městocena jízdného (v Kč)průměrná mzda (v EUR)
New York22,21717
Budapešť24,6492
Boston29,62124
Barcelona32,41493
Paříž33,22128
Vídeň45,92079
Stockholm872459
Berlín64,82885
Londýn135,452666
Praha20675
zdroj: SZ

Zelení chtějí záruku, aby zvýšení cen jízdenek neznamenalo snížení dotací veřejné dopravy.

"Dokud nebude zastupitelům hlavního města předložen k projednání ucelený střednědobý plán dalšího rozvoje MHD, včetně jeho finanční náročnosti, a nebude garantováno, že zvýšení jízdného nepovede ke snížení dotace z rozpočtu města do veřejné dopravy v Praze, je pro nás jakýkoli návrh na zdražení nepřijatelný," uvedla předsedkyně krajské organizace SZ a zastupitelka hlavního města Petra Kolínská.

Magistrát na příští rok plánuje snížení podniku dotace o 700 miliónů korun.

Zeleným se také nelíbí, že o zdražování rozhoduje pouze Rada hlavního města. "Zastupitelé při schvalování rozpočtu posílají ročně do Dopravního podniku kolem 12 miliard korun, téměř čtvrtinu městského rozpočtu, přesto nemají možnost zasáhnout do rozhodování o tak důležité věci, jako je zvyšování cen jízdného," řekla Kolínská.

Návrh dopravního podniku, podle něhož by cena přestupní jízdenky vzrostla o 50 procent, ostře odmítl i pražský primátor Pavel Bém (ODS). Uvedl, že pro něho je takový návrh vyloučený. Ani u rady hlavního města se podle ředitele DP Martina Dvořáka nesetkal příliš s pochopením.

Související články

Výběr článků

Načítám