Hlavní obsah

Pražská koalice se hádá kvůli parkování elektro a sdílených aut. Shodu strany nenašly ani po roce

7:25
7:25

Poslechněte si tento článek

Elektromobily v Praze mohou stále parkovat ve všech městských částech zdarma. Podobné výhody mají také sdílená auta. Rezidentům se ovšem nelíbí, že blokují parkovací místa, kterých je i tak nedostatek. Téma parkování také rozděluje strany pražské koalice.

Foto: Michaela Říhová, ČTK

Zdeněk Hřib (Piráti), Bohuslav Svoboda (ODS) a Petr Hlaváček (STAN)

Článek

Písmena EL na registrační značce elektromobilu jsou v Praze vstupenkou do VIP klubu. Majitelé elektromobilů totiž dostávají od dubna 2019 speciální registrační značky s označením EL, díky kterým mohou na celém území metropole parkovat i na placených zónách zdarma.

„Naším cílem je omezování emisí z dopravy, a proto podporujeme zvýhodnění aut s alternativním pohonem,“ uvedl tehdy Adam Scheinherr (Praha sobě), jenž v té době zastával post náměstka primátora pro dopravu.

Podle statistik Centra dopravního výzkumu je v Praze nyní registrovaných 15 381 elektromobilů všech kategorií a ve Středočeském kraji, z nichž velká část nejspíš pravidelně zajíždí do metropole, jich je 7419.

Řidičům v Praze slouží padesát nových nabíjecích stanic pro elektromobily

Hlavní město Praha

Rezidentům, kteří mají mnohdy zaplacené parkování pro svou – ani ne celou – městskou část, to však přijde nespravedlivé. A za pravdu jim dává i dopravní expert, který tuto situaci považuje dokonce za neudržitelnou.

„Toto zvýhodnění preferuje pouze určitou skupinu řidičů, kdy de facto motivujeme řidiče, kteří přijíždějí do Prahy elektromobilem, aby na hranicích Prahy nepřestupovali na MHD, ale aby v klidu pokračovali do centra, kde mohou bez obav parkovat zadarmo v modrých zónách,“ kritizuje Zdeněk Lokaj z ČVUT.

Ze stejného důvodu jsou zdrojem nespokojenosti i podobně zvýhodněná sdílená auta. „Ta jsou předmětem sváru v Praze, Brně a v některých dalších městech nejen mezi starosty jednotlivých městských částí, ale hlavně mezi motoristy,“ uvádí například web Ústředního automotoklubu ÚAMK.

Celoměstská reforma

„Sdílená auta neplatí, dokud jen parkují v zónách placeného stání. Pokud si je někdo pronajme, za parkování platí podle standardních pravidel,“ řekl na jaře 2024 Novinkám mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman s tím, že parkování sdílených aut v zónách placeného stání stojí jejich provozovatele 100 Kč ročně.

Již tehdy však měly být změny pravidel podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) na obzoru. „Nová pravidla pro parkování detailně stanoví celoměstská reforma, kterou nyní diskutujeme v koalici,“ uvedl Hřib loni v březnu. Zatím se však nic nezměnilo.

„Koaliční partneři SPOLU a STAN mají návrh reformy parkování na stole, ale blokují ho. Přitom návrh je připravený plně v souladu s koaličním programovým prohlášením,“ vzkázal Hřib prostřednictví své mluvčí tento týden. Jenže koaliční partneři s takovým tvrzením nesouhlasí.

Prodeje elektromobilů v Evropě v lednu raketově vzrostly

Ekonomika

„Pan náměstek Hřib v tomto případě předbíhá koaliční diskusi. Jasně jsem se vyjádřil, že otázka reformy parkování bude předmětem dalších jednání v rámci koalice. Je důležité, aby se tyto zásadní změny nejprve důkladně projednaly s partnery u stolu a teprve poté komunikovaly veřejnosti,“ reagoval primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

A kritika se nelíbí ani jeho dalšímu náměstkovi Petru Hlaváčkovi (STAN). „Ve věci parkování jsme ještě nenašli shodu všech koaličních partnerů a je i na náměstku Hřibovi, aby ji nadále hledal,“ upozorňuje Novinky Hlaváček.

Reforma ZPS

Podle Hřiba je součástí navržené reformy například výraznější zpoplatnění provozovatelů sdílených aut. „Pro carsheringové firmy navrhujeme, aby v zónách placeného stání platily podobný poplatek jako rezidenti, aby to dávalo smysl oběma stranám,“ vysvětluje náměstek pro dopravu.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Nabíjecí hub u Kongresového centra v Praze

Redakce Novinek má složku označenou jako Reforma ZPS, tedy zóny placeného stání, k dispozici. Přílohou je například i ceník parkování, v něm však některé položky vyplněné ještě nejsou, další mohou mít jen orientační charakter, protože jde zatím o pracovní verzi.

Návrh však popisuje zavádění elektrozón, v nichž by „auta do zásuvky“ mohla parkovat zdarma během nabíjení a ještě hodinu potom, déle by už elektromobily platily za parkování zvýhodněný tarif.

Férová pravidla x-krát jinak

Primátor Svoboda se zpoplatněním parkování elektroaut v zásadě souhlasí. „Jsem přesvědčen, že by jejich parkování nemělo zůstat zcela zdarma. Praha se musí řídit férovými pravidly a zajistit, aby byla parkovací politika spravedlivá pro všechny. Klíčové je nastavit systém, který bude funkční a přínosný pro město i jeho obyvatele,“ upřesňuje primátor.

Druhý nesilnější zastupitelský klub má v Praze opoziční hnutí ANO. Jeho předseda Patrik Nacher má letité zkušenosti s řízením elektromobilů a obhajuje vyšší zachování výhod pro tato auta.

„Pokud chceme lidi pozitivně motivovat k nějakému chování, tedy aby jezdili elektromobily nebo sdílenými auty, tak jim musíme nabídnout nějaký benefit. Já bych šel cestou postupného rozšiřování elektromobility. Majitelé elektrovozů si musejí své cesty složitějším způsobem plánovat nejen kvůli nabíjení, zatímco benzínové auto za tři minuty natankuje a jedete dál. A zrovna zvýhodněné parkování jim tyto komplikace může vyvážit,“ připomíná Nacher.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Nabíjení elektromobilu

Své řešení má i další opoziční strana, přibližuje Scheinherr z Prahy sobě, jenž je nyní zastupitelem a členem výboru pro dopravu. „My zvýhodněné parkování elektromobilů prosazujeme pro naše rezidenty. Tam, kde se platí hodinové parkovné, by ale auta na elektřinu také měla být zvýhodněná. Rovněž sdílené automobily považujeme za výhodné, protože slouží více občanům. Zároveň však prosazujeme, aby neparkovala na místech pro rezidenty třeba týden a blokovala místo,“ dodává Scheinherr.

Nejmenší je v pražské opozici SPD se třemi zastupiteli. „Jsem pro zachování parkování zdarma pro elektromobily a plug-in hybridy. Pokud to město změní, přestává být věrohodným partnerem. Vysoké procento vlastníků si výhodným parkováním dorovnává extrémní pořizovací náklady těchto vozů,“ vysvětluje zastupitel Milan Urban.

Tradičně největší jsou problémy s parkováním v městském centru, také starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09) má proto k současnému režimu parkování výhrady. „Modré zóny musí být vyhrazené výlučně pro rezidenty. Až bude tento základní problém vyřešen, můžeme se bavit o dalších prioritách, jako je zvýhodnění elektromobilů nebo sdílených aut. Rozvoj elektromobility i sdílené dopravy ale podporuji,“ dodává Radoměřská.

Šachy na magistrále. Práce k návratu tramvají na Václavák vstoupily do další etapy

Hlavní město Praha

Výběr článků

Načítám