Hlavní obsah

Právní posudek k zamotanému tendru na BVP vyjde obranu na půl milionu

Resort obrany řeší, jak se nejlépe vypořádat s dosavadním průběhem tendru na nákup pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) za 52 miliard, z něhož exministr Lubomír Metnar (za ANO) nechal vyřadit nabídky, nikoliv však uchazeče. Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) si kvůli hrozbě soudů a arbitráží ze strany uchazečů vyžádala právní posudek. Zpracovává ho advokátní kancelář Havel & Partners za 575 tisíc korun, hotový by měl být do poloviny dubna.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Jedním z výrobců, mezi nimž obrana vybírá, je španělská odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod.

Článek

Začátkem února na snídani s novináři ministryně Černochová avizovala, že posudek na jednu z největších zakázek v historii české armády chce mít hotový do tří měsíců, tedy do začátku května.

To by se podle aktuálně zveřejněné smlouvy v registru smluv mělo stihnout. „V souladu se smlouvou by mělo být právní posouzení hotovo do pěti týdnů od podpisu smlouvy. Ministerstvo může poskytnout advokátní kanceláři dodatečnou lhůtu v maximální délce jednoho týdne,” sdělil Novinkám Jiří Caletka z tiskového odboru ministerstva obrany.

Nášlapná mina po Metnarovi. Černochovou potrápí obří zakázka na BVP

Domácí

Smlouva mezi resortem a advokátní kanceláří Havel & Partners na posouzení tendru k BVP byla podepsána 25. února, v registru smluv pak byla zveřejněna 2. března. To znamená, že výsledek analýzy by ministerstvo mělo obdržet do poloviny dubna.

Celková cena za práci právníků z advokátní kanceláře má být maximálně 575 474 korun s DPH, hodinová sazba je tedy 1438 korun za hodinu včetně daně.

Podle Caletky byla kancelář komisí vybrána na základě nejnižší nabídkové ceny. Zmíněná firma spolupracuje se státním sektorem poměrně často. Podle serveru Hlídač státu, který shromažďuje data z registru smluv a dalších míst, od roku 2016 advokátní kancelář uspěla ve 169 veřejných zakázkách. Mezi nejvýznamnější klienty loni patřila Praha, jí podřízený dopravní podnik či Ředitelství silnic a dálnic.

Výsledkem zpracovávaného posudku má být určení dalšího postupu ze strany ministerstva, tak aby mohla soutěž dojít co nejdříve ke zdárnému konci, ale zároveň se stát vyhnul možným soudům a arbitrážím.

Černochová: Armádu modernizovat musíme. Závazek k NATO splníme

Domácí

Akvizice 210 kusů pásových bojových vozidel pěchoty za zhruba 52 miliard korun je označována za jeden z největších tendrů v historii české armády.

Záměr pořídit pásová BVP vznikl v roce 2012. S nabídkou původně ministerstvo oslovilo čtyři uchazeče, do závěrečné fáze ovšem šli pouze tři - švédský BAE Systems s vozidlem CV90, španělský GDELS s vozidlem ASCOD a německý Rheinmetall Landsysteme s vozidlem Lynx. Vítěz tendru z těchto potenciálních dodavatelů měl být původně znám již v roce 2019, soutěž ale po celou dobu provázejí problémy a zpoždění.

9000 otázek

Současný „právní ořech”, jak stav zakázky označila Černochová, způsobil podle ní její předchůdce Lubomír Metnar (za ANO), když na konci svého funkčního období nechal vyřadit nabídky dodavatelů, nikoliv však dodavatele samotné. Podle Metnara nesplnili podmínky tendru a neodpověděli správně na 9000 otázek v zadávací dokumentaci.

Podle Černochové je ale nemožné správně vyplnit takové množství otázek z dokumentace, i proto se obává toho, že státu hrozí pokuty. Uchazeči již do tendru investovali významné peníze. „Pokud se teď rozhodneme špatně, tak to může Česko stát hodně finančních prostředků na arbitrážích,” řekla počátkem února na snídani s novináři ministryně.

Gripeny stárnou, armáda chce víc stíhaček

Domácí

Kvůli problémům kolem zakázky Černochová rozhodla, že ani letos k úspěšnému uzavření dohody nedojde. BVP by měla tvořit páteř těžké brigády, kterou se Česká republika v NATO zavázala mít k dispozici v roce 2026.

Související články

Výběr článků

Načítám