Článek
„Ze statistik nejen v České republice, ale i dalších zemí Evropské unie vyplývá, že řidiči s krátkou praxí jsou častými viníky dopravních nehod s vážnými následky,“ zdůvodňuje MD potřebu takového opatření.
U začínajících řidičů má být proto po dobu dvou let ode dne, kdy získali řidičský průkaz, snížena na polovinu hranice celkového počtu bodů, při jejímž dosažení přijdou o řidičské oprávnění.
Nezkušení řidiči jsou rizikovou skupinou. Často přeceňují své schopnosti
Místo dvanácti bodů, což je hranice pro odnětí řidičáku na jeden rok, má tedy začínající motoristy čekat totéž, když se na jejich kontě navrší pouhých šest bodů.
Přes padesát let šoféroval bez řidičáku, aniž by na to policie přišla
Stačit bude jediný vážný přestupek
Stačit k tomu bude i jediný vážný dopravní přestupek. Třeba nadýchat při silniční kontrole víc než tři promile alkoholu, projet jedinkrát křižovatku na červenou či na přechodu ohrozit chodce. Nebo být dvakrát policisty přistižen bez zapnutého bezpečnostního pásu, popřípadě při telefonování za jízdy.
Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že podobné opatření se v zahraničí osvědčilo. Například v Rakousku snížilo počet nehod se zraněním o devatenáct procent.
Se zavedením řidičáku na zkoušku souhlasí i dopravní experti. „Začínající motoristé, mezi nimiž jsou většinou mladí lidé, jsou v silničním provozu rizikovou skupinou. Mají nedostatek zkušeností a často přeceňují své řidičské schopnosti,“ řekl už dříve Právu vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Že mladí lidé ve věku od 18 do 29 let bourají až dvakrát častěji než starší řidiči, potvrzují i průzkumy. Nezřídka je příčinou právě telefonování či esemeskování za jízdy. Tedy nevěnování se plně řízení, což je nejčastějším viníkem nehod.
Němec řidičák nedostal, úředníky opět neošálil
Účinnost nejdřív v srpnu 2020
Kritici ovšem připomínají, že řidičský průkaz na zkoušku by mohl být v rozporu s Ústavou. Porušena by totiž byla rovnost lidí při postihu jejich přestupků. Tyto připomínky jistě padnou i při projednávání nového bodového systému ve Sněmovně. V předloženém návrhu je uveden jako termín účinnosti novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která má zavést nový bodový systém, srpen 2020.
„Kdy ale skutečně vstoupí nové body v platnost, se neodvážím odhadnout, protože tvořivost poslanců bude jistě velká a padne spousta pozměňovacích návrhů. Obávám se, že nový systém bude mít ke schválení těžkou cestu,“ posteskl si minulý týden v rozhovoru s Právem ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Cesta autem na zahraniční dovolenou: Na co si dát pozor
Nynější bodový systém byl zaveden v červenci 2006. Nastal tedy opravdu čas ho upravit, aby neztrácel účinnost. Agresivita a nekázeň řidičů mají totiž v Česku stoupající tendenci. Podle údajů MD mělo k loňskému 31. prosinci nějaký bod na svém kontě 480 080 řidičů a o řidičské oprávnění přišlo po dosažení dvanácti bodů 39 616 lidí.