Článek
Město k projektu s vlastníky okolních pozemků, nejprve s Karlín Group Serge Borensteina, posléze i s CPI Group Radovana Vítka, vykročilo v roce 2018. V roce 2021 byl založen společný podnik, akciová společnost Nové Holešovice. Do hry však vstoupila skupina Michala Redla; její žádost o úplatek od Borensteina a následné trestní oznámení Adama Scheinherra (Praha sobě) začaly kauzu Dozimetr.
Konstrukce předpokládala, že městský dopravní podnik v Holešovicích prodá své pozemky společnému podniku, bude se však podílet na rozhodování o jejich využití a poplyne mu část zisku.
Vše zkomplikoval právě Dozimetr, kvůli zkoumání kauzy se prodloužily lhůty pro uzavření takzvaných transakčních smluv k pozemkům do konce letošního února. Smlouvy ale uzavřeny nebyly, dopravní podnik k tomu podle svého šéfa Petra Witowského nedostal pokyn od městské rady.
Vystoupit
Místo prodeje svých pozemků má podle náměstka Hřiba dopravní podnik z akce nyní vycouvat, zvolit variantu popsanou jako exit. Zastupitelům Hřib řekl, že dal pokyn ke zpracování podkladů pro takové rozhodnutí. „Teď je na mně, abych to předložil městské radě v roli valné hromady dopravního podniku,“ uvedl ve čtvrtek Hřib.
Witowski připustil, že dopravní podnik už na uplynutí lhůt musel reagovat. „Informovali jsme městskou radu, že jsme formálně zahájili exit, aby nám nikdo nemohl vyčítat nečinnost,“ řekl Witowski.
Pro exit dopravního podniku se ve čtvrtek vyslovila i Hana Kordová Marvanová (nez., zvolena za Spolu pro Prahu) a také primátorova náměstkyně Jana Komrsková (Piráti).
Podle opozice se jedná o naprostý názorový obrat. Hřib podle Patrika Nachera (ANO) projekt podporoval tři roky. „Najednou přijde otočka o 180 stupňů,“ divil se Nacher. Jeho kolega Ondřej Prokop (ANO) navrhl, aby zastupitelé odhlasovali, že za případnou škodu nese odpovědnost Hřib. Pro však nebylo dost hlasů.
O jaké škody může jít? Podnikatel Borenstein avizoval, že se s městem bude soudit, pokud dopravní podnik Nové Holešovice opustí. „Odstoupením přijdou o hodně peněz a my také. Budeme chtít náhradu po tom, kdo to způsobil – to je město, které staví dceřinou společnost do neschopnosti plnit své závazky,“ řekl podnikatel Hospodářským novinám.
Pitr a vlastníci
Komrsková poukázala na únik z policejního spisu, podle jedné z výpovědí měl v kauze Dozimetr u Nových Holešovic figurovat i dříve odsouzený podnikatel Tomáš Pitr, jak uvedl server lidovky.cz. Podle Komrskové není totiž znám vlastník 5,6 procent akcií společného podniku. „Co když patří panu Pitrovi?“ ptala se náměstkyně.
Witowski takovou spekulaci označil za nesmyslnou. „Vůbec netuším, jak se přišlo na to, že 5,6 % patří panu Pitrovi. Koneční vlastníci jsou známí,“ reagoval Witowski. A i Pitr Deníku N řekl, že z Nových Holešovic žádné peníze neměl.
Smyslem společného podniku bylo podle Hřibova předchůdce Scheinherra, aby město nezůstalo bez vlivu na rozvoj holešovické stanice metra a jejího okolí. Podíl dopravního podniku na zisku mimo prodej pozemků měl činit až 600 milionů korun. Pokud budou přípravy nyní zahozeny, zbyde dopravnímu podniku chátrající stanice, nebude mít žádný zisk. „Nerozumím, že by se to po mnoha letech zastavilo, zadrhlo,“ upozornil Scheinherr.
NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE NAVŽDY V TRISTNÍM STAVU? Zakonzervuje se neutěšený stav nádraží Holešovice a jeho okolí? Právě to...
Posted by Adam Scheinherr on Thursday, March 21, 2024
Studie firmy Deloitte podle Witowského už dříve potvrdila, že společný podnik je nejekonomičtější způsob rozvoje stanice a jejího okolí. Audit vypracovaný v návaznosti na kauzu Dozimetr to podle něj potvrdil, takže dopravní podnik by pokračoval, pokud by se nezměnila vůle jeho vlastníka hlavního města.