Hlavní obsah

Praha představila nové tramvaje. Jedna stojí 83 milionů

Vedení Prahy představilo ve středu nové tramvaje pro hlavní město. Do ulic metropole by první vozy Škoda ForCity Plus 52T měly vyjet už koncem příštího roku. Dopravní podnik nyní podepsal s vítězem veřejné zakázky osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a opci na dodávku dalších až 160. Za jednu tramvaj zaplatí město 83 milionů korun. Detailně si nové vozy můžete prohlédnout v naší video reportáži.

Představení nových tramvají pro PrahuVideo: Novinky

Článek

Škoda ForCity Plus Praha 52T je jednosměrná pětičlánková 100% nízkopodlažní tramvaj bez jediného schodu v celém salonu pro cestující včetně prostoru nad podvozky. Autorem designu je tým ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila.

„Tramvaj je dlouhá 32 metrů, je vybavena celovozovou klimatizací s ekologickým chladivem, antikolizním systémem, automatickým počítáním cestujících, úsporným LED osvětlením interiéru i exteriéru, 70 polstrovanými sedačkami, z nichž je 44 po směru a 26 proti směru jízdy,“ prozradil Novinkám Jaromír Jelínek, obchodní ředitel sekce MHD pro Česko a Slovensko ze společnosti Škoda Group.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T by měla poprvé do ulic Prahy vyjet koncem příštího roku.

Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o 33 cestujících, tedy o téměř 16 %.

„Cestující jistě ocení nový informační systém šesti velkoplošných obrazovek na celou šíři uličky a intuitivnější ovládání tlačítek pro otevření dveří a signalizace k řidiči,“ dodal Jelínek.

Dopravní podnik Ostrava chystá nové tramvaje

Vaše zprávy

Konstrukce nové tramvaje kombinuje vícečlánkové vozidlo se dvěma volně otočnými podvozky pod krajními články a se dvěma částečně otočnými podvozky pod vnitřními podvozkovými články.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T se svými předchůdkyněmi 14T a 15T.

„Toto spojení umožnilo vytvořit mnohem průchodnější, vzdušnější salon pro cestující s krátkými, širšími a prostornými klouby, prostý jakýchkoliv schodů či jiných bariér,“ doplnil Jaromír Jelínek.

Zároveň zajišťuje přizpůsobivost jakémukoli profilu trati a slibuje plynulou, pohodlnou a tichou jízdu i snížení opotřebení kol a kolejí. „Toto řešení bude mít dopad na vyšší životnost vozidel, předpokládá např. až o 50 % vyšší nájezd kol než u tramvají typu 15T a v konečném důsledku nižší náklady na údržbu podvozku a jeho nejdražších komponent,“ vysvětlil obchodní ředitel sekce MHD pro Česko a Slovensko ze společnosti Škoda Group.

Až 160 vozů za 16 miliard

Dopravní podnik hl. m. Prahy podepsal s vítězem veřejné zakázky osmiletou smlouvu na nákup 40 tramvají a opci na dodávku dalších až 160 vozů.

Celková hodnota zakázky je bezmála 16,602 miliardy korun a jedná se o jednu z největších investic do nových tramvají v novodobé historii DPP.

Prvních 20 nových tramvají by mělo do Prahy dorazit v prosinci 2025, dalších 20 vozů o rok později, do konce prosince 2026.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T se kapacita nových vozů zvýší o 33 cestujících, tedy o téměř 16 %.

„Vycházeli jsme v nich z našich dlouholetých zkušeností z provozu článkových tramvají 14T a 15T. Smlouvu jsme s vítězem podepsali na konci roku 2023, pracovní týmy obou stran nyní pracují na dolaďování technických detailů pro výrobní dokumentaci,“ řekl generální ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.

„První cestující by se novou tramvají mohli svézt v rámci zkušebního provozu už v příštím roce. Prvních 20 vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025, druhou dvacítku pak do 31. prosince 2026,“ vysvětlil ředitel DP Praha.

„Opce nám umožňuje nakoupit dalších až 160 vozidel a postupně nahradit podstatnou část současných vysokopodlažních vozů, pokud se nám s městem Praha podaří zajistit financování nákupu. Pokud bychom smlouvu využili v plném rozsahu, dodání posledního vozu by připadalo na rok 2032,“ doplnil Witowski.

„Nové tramvaje potřebujeme“

Podle vedení města potřebuje Praha nové tramvaje hlavně kvůli plánovaným stavbám nových tratí. V příštích letech plánuje město uvést do provozu tramvaje na Václavském náměstí, okolo Hlavního nádraží, ale také v Bohnicích, Zdibech, Suchdole, kolem motolské nemocnice, v Komořanech, Jižním Městě, ale také vytvořit tramvajový okruh kolem centra.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nové tramvaje budou v Praze v připravované vozovně v Hloubětíně.

„Praha a dopravní podnik sice v uplynulých zhruba dvaceti letech nakoupily nové tramvaje typu 14T a 15T, ty nicméně sloužily k obnově vozového parku jako náhrada za neperspektivní vysokopodlažní tramvaje, ale nikoli k navýšení disponibilního počtu vozidel. V době, kdy se v Praze nové tratě téměř nestavěly, to mohlo stačit,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib z Pirátské strany.

Pražský dopravní podnik nakoupí od Škody Transportation tramvaje za víc než 16 miliard

Ekonomika

Dopravní podnik navíc až letos splatí poslední část ceny za tramvaje 15T, které jezdí v ulicích města od roku 2010. Poslední splátka ve výši 800 milionů vypořádá předchozí velkou zakázku na modernizaci tramvají. Poslední nová tramvaj typu 15T přitom do Prahy přijela před pěti lety.

Antikolizní systém

Nové tramvaje mají vycházet z řady ověřených věcí, ale přinášejí i řadu novinek. Jednou z nich je antikolizní systém, který má za úkol snížit pravděpodobnost kolizí v provozu.

„K tomu využívá kombinaci zdvojené technologie LiDAR a HD-kamery a přesné lokalizace pomocí off-line nahraných HD map a odometrie. Tato sestava umožňuje systému vytvořit virtuální jízdní tunel, ve kterém tramvaj dovede detekovat překážky s přesností na 10 cm, poskytovat včasné varování, minimalizovat falešně pozitivní varování a včas aktivovat nouzovou brzdu,“ vysvětlil Tomáš Ignačák, prezident Regionů CZ&SK ze Škoda Group.

Tramvaj Škoda ForCity Plus 52T je navíc vybavena elektromechanickým brzdovým systémem, který byl zvolen pro svou účinnost a udržitelnost.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Každá nová tramvaj je vybavena antikolizním systémem, který má za úkol snížit pravděpodobnost kolizí v provozu.

„Elektromechanické brzdy nabízejí jednoduchou obsluhu a údržbu, bezolejové hospodářství a nízké náklady na provoz. Fungovat budou pouze jako nouzová, zajišťovací a záskoková brzda,“ vysvětlil Ignačák.

Přesnější a rychlejší reakci a lepší kontrolu plynulosti zpomalování má zajistit elektrodynamická motorová brzda, která je součástí pohonu a motoru.

„Výhodou tohoto řešení je nižší hluk a maximální možná míra využití rekuperace až do zastavení. Energie získaná rekuperací se využije primárně pro obsluhu a provoz vozidla, případně se vrátí do sítě a bude ji moci využít jiné vozidlo,“ doplnil Ignačák ze Škoda Group.

Technické parametry tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T

Délka vozidla přes nárazníky: 31,99 m

Šířka vozidla: 2,5 m

Celková kapacita vozidla: 243 při 5 os./m2

Počet míst k stání: 173

Počet míst k sezení: celkem 70, z toho 44 po směru = 62 % (Standardy kvality PID požadují min. 60 %) a 26 proti směru = 38 %

Nízkopodlažní část: 100 % (všechna sedadla přístupná bez podest a schodů)

Celkový počet podvozků: 4 trakční (2 volně otočné a 2 částečně otočné)

Brzda: elektromechanická

Průměr nových kol: 640 mm

Výška nástupu: 350 mm

Dveře: 5 dvoukřídlých každé o šířce 1 300 mm

Dveře řidiče: vnější mechanické, vnitřní posuvné

Životní cyklus vozidla: 30 let

Konstrukční rychlost: 80 km/h

Hmotnost prázdného vozidla: 48 t

zdroj: DP Praha a Škoda Group

Anketa

Líbí se vám nová tramvaj Škoda ForCity Plus Praha 52T?
Ano, velmi, do Prahy se hodí
79,6 %
Myslím, že si Praha zaslouží designově zajímavější tramvaj
7 %
Tramvaj mohla více respektovat design původních vozidel Tatra T3
7,7 %
Nelíbí se mi vůbec
5,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 5398 čtenářů.

Do Prahy dorazila poslední tramvaj 15T za 73 milionů

Domácí

V pražských ulicích se objeví designová tramvaj T3 Coupé

Domácí

Výběr článků

Načítám