Článek
Nové spojení 2 má oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových a odlehčit tak přetíženému hlavnímu nádraží. Mělo by rovněž ulehčit trati mezi hlavním a smíchovským nádražím.
„Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic nebo z Milovic na Karlovo náměstí,” popsala záměry projektantů náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Trojkoalice).
Nové tunely i zastávky
Dvojice tunelů má začínat v prostoru Florence a má napojit linky příměstské dopravy z nyní opravovaného Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračovat by měly do stanice Opera, umístěné mezi zastávkou Hlavní nádraží a Muzeum.
Jeden z tunelů by dále pokračoval přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků k zastávce Praha-Eden.
Plánované trasy |
---|
Karlín – Smíchov |
Délka 6,1 km (z toho 4,3 km v tunelu s podzemními stanicemi Florenc, Opera, Karlovo náměstí a povrchovou stanicí Praha-Smíchov) |
Negrelliho viadukt – Praha-Eden |
Délka 6,4 km (z toho 5,4 km v tunelu, s podzemními stanicemi Opera a Nám. Bratří Synků a povrchovou stanicí Florenc). |
Projekt počítá se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a s jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy. |
První studie byla vypracována již v roce 2007. |
Podle dopravního urbanisty a spoluautora podkladové studie Ivana Lejčara by se mělo postavit 12,5 kilometru nových tratí, z nichž by 9,7 bylo vedeno v tunelech.
Vlaky v metropoli každý den využije přes 120 000 cestujících a jejich počet každoročně narůstá. Poslední významnou stavbou, která zásadně ovlivnila železniční infrastrukturu v metropoli, byl projekt Nové spojení. Ten v letech 2004 až 2008 propojil nádraží v centru a severovýchodě Prahy.