Článek
Jedním z hlavních účelů vládních protiepidemických opatření je snížit mobilitu obyvatel a omezit kontakty mezi lidmi, protože právě při setkávání se může virus šířit nejsnáze. Kabinet proto od pondělí přistoupil ke zpřísněným opatřením.
Vláda projedná zavedení povinnosti home office pro administrativu
Lidé nesmějí opouštět okresy, kde mají své bydliště, kromě opodstatněných výjimek, jako jsou zaměstnání či péče o blízké. Zaměstnavatelé by měli umožnit všude, kde to jde, svým zaměstnancům práci z domova. To ovšem v některých odvětvích a profesích není možné a občané tak musí do práce dojíždět. Někdo využívá hromadnou dopravu, někdo vlastní auto.
Někteří Pražané by mohli při nutných cestách upřednostnit auto, kde budou sami a nikoho neohrozí, před cestou MHD, kde se potkávají s desítkami dalších lidí a kde hrozí větší riziko nákazy. Problémem ovšem mohou být placené zóny parkovacího stání, které v metropoli jsou.
Omezení mobility a kontaktů?
Pražský magistrát ale o dočasném zrušení modrých zón a s tím souvisejícím možném snížení kontaktů mezi lidmi při využívání individuální dopravy neuvažuje.
„Rozhodujeme se podle názorů odborníků. Hygienická stanice hlavního města Prahy nám nedoporučila zóny placeného stání rušit, protože cílem všech opatření je snížení mobility obyvatelstva. Během první vlny se navíc záchrance kvůli zrušeným modrým zónám zhoršil průjezd ulicemi v městských částech, které jsou blíže k centru,” vysvětlil Novinkám důvody pro nezrušení zón primátor metropole Zdeněk Hřib (Piráti).
Jak budou Češi cestovat z domova: Čestné prohlášení a účet za plyn v kapse
Praha ke zrušení zón nepřistoupila oproti jarní vlně ani během podzimu, kdy po rozvolněném létě a následných nárůstech počtu nakažených vláda opět vyhlásila nouzový stav a tvrdá opatření. Tehdy to mluvčí magistrátu Vít Hofman vysvětloval tím, že „není lockdown, není zastavená ekonomika a neplatí, že by lidé měli být doma”. Přesně tyto podmínky nyní panují, vedení města to však již vidí jinak.
„Obecně doporučujeme, aby zaměstnanci, u nichž je to slučitelné s povahou jejich práce, využívali možnost práce z domova. Tím se výrazně zmenší potřeba cestovat po městě. Minulý týden jsem dopisem požádal všechny velké pražské zaměstnavatele, aby svým zaměstnancům home office umožnili,” doplnil Hřib.
Chabr: Individuální doprava je bezpečnější
O možnosti dočasného zrušení modrých zón diskutovalo vedení města v pondělí na poradě. Tehdy to neúspěšně navrhl pražský radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09) a primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN).
Vystrčil navrhuje zmrazení platů úředníků. Za slova o přerozdělování se omluvil
„Já bych to klidně podpořil, protože po dobu nejpřísnějších omezení má být minimální mobilita, snížený kontakt s dalšími lidmi. A právě individuální doprava je jistě mnohem bezpečnější z pohledu možného přenosu nákazy než doprava hromadná, která je jinak za normální, neepidemické situace tou preferovanou,” přiblížil Novinkám Chabr.