Hlavní obsah

Praha má rozhodnout o konci Nových Holešovic, může však hrozit škoda

Pražští radní mají na pondělním programu vystoupení dopravního podniku ze společnosti Nové Holešovice, kterou založil spolu s firmami Karlín Group a CPI Property Group k rozvoji stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí. Od developerů však Praha dostala předžalobní výzvu, v níž hrozí sankcí až 1,3 miliardy korun.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Sídlo pražského dopravního podniku

Článek

Vystoupení prosazuje náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Hřiba za postup kritizoval například pražský šéf opozičního ANO Ondřej Prokop, podle kterého město riskuje soudní spor o náhradu škody. Pokud se Praha podle bývalého primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) rozhodne holešovickou spolupráci s developery ukončit, připraví tím dopravní podnik o zisk až 600 milionů korun.

Pro takzvaný exit se naopak vyslovily primátorova náměstkyně Jana Komrsková (Piráti) a senátorka i zastupitelka Hana Kordová Marvanová (nez., zvolena za Spolu), a to kvůli kauze Dozimetr. Server lidovky.cz totiž v březnu podle dokumentu uniklého z policejního spisu na základě tvrzení spolupracujícího obviněného Pavla Dovhomilji napsal, že skupina kolem obviněného Michala Redla obdržela část z požadovaného 50milionového úplatku. Podle serveru se také v jednu chvíli na scéně objevil podnikatel Tomáš Pitr, a to v souvislosti s CPI Property Group, což skupina popřela.

„Není možné, aby rada nyní odsouhlasila převod pozemků DPP do společného podniku Nové Holešovice, když před tím varuje nezávislý audit a jeho založení bylo spojeno s úplatky v kauze Dozimetr,“ uvedla Marvanová na síti X.

Předžalobní výzva hrozí škodou 1,3 miliardy za Nové Holešovice

Domácí

Nepotvrdili prodej

Hřib navržený exit hájí právním posudkem. Dozorčí rada dopravního podniku letos v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku za nejméně 173 milionů korun, k němuž byla vázána smlouvou. Ve lhůtě do konce února rozhodnutí však nepotvrdil jeho vlastník, městská rada. Z akcionářské smlouvy podle Hřibovy argumentace plyne, že by neměly hrozit sankce za to, že pozemky se neprodají a tím projekt skončí.

I expertní stanovisko od advokátů Filipa Melzera a Bohumila Havla, které rovněž v pondělí dostanou radní, tvrdí, že dopravní podnik nezodpovídá za případnou škodu vzniklou partnerům v případě, že vedení města neodsouhlasí prodej pozemků.

Jinak věc vidí advokát Roman Šťastný, jehož kancelář spolupracuje s firmou Karlín Group. „Je tam platná smlouva, kde se zavázali, že uzavřou smlouvy směřující k převodu pozemků na společný podnik, a podle českého práva úmyslně porušit svoji povinnost v okamžiku, kdy k tomu nebyly žádné důvody, tak to prostě nemůže zůstat bez odpovědnosti,“ řekl Šťastný ČTK.

Společný podnik založil dopravní podnik po několikaletých přípravách v roce 2021 s firmou Karlín Group. Později si vstup do podniku vynutilo i CPI Property Group, které u stanice metra získalo pozemky. Developeři by podle původní představy zastavěli pozemky kolem severního vestibulu stanice, ten by se zrekonstruoval a proměnil, podnik by získal nové prostory.

Šéf dopravního podniku Petr Witowski v březnu zastupitelům řekl, že by v projektu pokračoval, pokud by se nezměnila vůle jeho vlastníka ­hlavního města. Studie firmy Deloitte podle Witowského už dříve potvrdila, že společný podnik je nejekonomičtější způsob rozvoje stanice a jejího okolí.

FOTO: Výročí 50 let metra. Dopravní podnik ukázal všechny pražské soupravy

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám