Článek
Vystoupení prosazuje náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Hřiba za postup kritizoval například pražský šéf opozičního ANO Ondřej Prokop, podle kterého město riskuje soudní spor o náhradu škody. Pokud se Praha podle bývalého primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) rozhodne holešovickou spolupráci s developery ukončit, připraví tím dopravní podnik o zisk až 600 milionů korun.
Pro takzvaný exit se naopak vyslovily primátorova náměstkyně Jana Komrsková (Piráti) a senátorka i zastupitelka Hana Kordová Marvanová (nez., zvolena za Spolu), a to kvůli kauze Dozimetr. Server lidovky.cz totiž v březnu podle dokumentu uniklého z policejního spisu na základě tvrzení spolupracujícího obviněného Pavla Dovhomilji napsal, že skupina kolem obviněného Michala Redla obdržela část z požadovaného 50milionového úplatku. Podle serveru se také v jednu chvíli na scéně objevil podnikatel Tomáš Pitr, a to v souvislosti s CPI Property Group, což skupina popřela.
„Není možné, aby rada nyní odsouhlasila převod pozemků DPP do společného podniku Nové Holešovice, když před tím varuje nezávislý audit a jeho založení bylo spojeno s úplatky v kauze Dozimetr,“ uvedla Marvanová na síti X.
Předžalobní výzva hrozí škodou 1,3 miliardy za Nové Holešovice
Nepotvrdili prodej
Hřib navržený exit hájí právním posudkem. Dozorčí rada dopravního podniku letos v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku za nejméně 173 milionů korun, k němuž byla vázána smlouvou. Ve lhůtě do konce února rozhodnutí však nepotvrdil jeho vlastník, městská rada. Z akcionářské smlouvy podle Hřibovy argumentace plyne, že by neměly hrozit sankce za to, že pozemky se neprodají a tím projekt skončí.
I expertní stanovisko od advokátů Filipa Melzera a Bohumila Havla, které rovněž v pondělí dostanou radní, tvrdí, že dopravní podnik nezodpovídá za případnou škodu vzniklou partnerům v případě, že vedení města neodsouhlasí prodej pozemků.
Jinak věc vidí advokát Roman Šťastný, jehož kancelář spolupracuje s firmou Karlín Group. „Je tam platná smlouva, kde se zavázali, že uzavřou smlouvy směřující k převodu pozemků na společný podnik, a podle českého práva úmyslně porušit svoji povinnost v okamžiku, kdy k tomu nebyly žádné důvody, tak to prostě nemůže zůstat bez odpovědnosti,“ řekl Šťastný ČTK.
Společný podnik založil dopravní podnik po několikaletých přípravách v roce 2021 s firmou Karlín Group. Později si vstup do podniku vynutilo i CPI Property Group, které u stanice metra získalo pozemky. Developeři by podle původní představy zastavěli pozemky kolem severního vestibulu stanice, ten by se zrekonstruoval a proměnil, podnik by získal nové prostory.
Šéf dopravního podniku Petr Witowski v březnu zastupitelům řekl, že by v projektu pokračoval, pokud by se nezměnila vůle jeho vlastníka hlavního města. Studie firmy Deloitte podle Witowského už dříve potvrdila, že společný podnik je nejekonomičtější způsob rozvoje stanice a jejího okolí.