Článek
Praha jako celek je obcí i krajem současně. Její příjmy byly 77,76 miliardy a výdaje 70,31 miliardy Kč. Celkové investice dosáhly 12,4 miliardy.
I Praha coby obec připouští, že plnění kapitálových výdajů bylo loni proti schválenému rozpočtu nejhorší. Metropole totiž vyčerpala dokonce pouze polovinu (50,34 procenta) původně plánovaných investic. I když byl rozpočet v průběhu roku upraven, čerpání investic se nakonec zastavilo na necelých 69 procentech vyčleněné částky.
Meziročně celková investovaná částka mírně vzrostla, nicméně i tak jde o tristní výsledek. Proinvestovaných 7,8 miliardy je například oproti roku 2012 poloviční sumou. V roce 2009 bylo město schopno utratit za investice přes 19 miliard.
Porovnání čerpání kapitálových výdajů vlastního hlavního města Prahy (v miliardách korun) | |||||
---|---|---|---|---|---|
rok | schválený rozpočet | upravený rozpočet | čerpáno | čerpáno % schváleného rozpočtu | čerpáno % upraveného rozpočtu |
2000 | 7,5 | 9,1 | 8,7 | 116,24 | 95,87 |
2001 | 15,7 | 14,9 | 13,5 | 85,95 | 90,92 |
2002 | 9,8 | 13,5 | 12,8 | 129,77 | 94,81 |
2003 | 7,0 | 14,8 | 13,8 | 196,99 | 93,32 |
2004 | 14,3 | 16,8 | 15,5 | 108,35 | 92,48 |
2005 | 12,5 | 14,8 | 14,2 | 113,14 | 95,67 |
2006 | 13,2 | 15,4 | 14,0 | 106,28 | 91,16 |
2007 | 14,7 | 19,7 | 16,9 | 114,85 | 86,07 |
2008 | 16,5 | 16,9 | 14,9 | 90,17 | 87,78 |
2009 | 18,2 | 20,7 | 19,9 | 104,34 | 91,57 |
2010 | 15,4 | 15,7 | 15,1 | 98,19 | 96,11 |
2011 | 11,2 | 16,0 | 15,5 | 138,23 | 97,31 |
2012 | 10,1 | 19,0 | 14,2 | 139,89 | 74,73 |
2013 | 9,2 | 14,0 | 10,0 | 108,72 | 71,61 |
2014 | 10,0 | 17,6 | 15,9 | 158,42 | 90,29 |
2015 | 11,1 | 8,6 | 6,7 | 60,55 | 77,85 |
2016 | 12,7 | 11,2 | 7,6 | 60,27 | 68,23 |
2017 | 15,6 | 11,4 | 7,8 | 50,34 | 68,79 |
zdroj: Praha.eu |
Poněkud paradoxně vyznívá komentář, který zdůvodňuje, proč nebylo možné dostát plánovanému rozpočtu.
Investice prý brzdí zákony i vlastní kontroly
Praha poukazuje na „zvýšení legislativních nároků” a úpravu pravidel výběrových řízení, která odsouvají zahájení staveb minimálně o několik měsíců.
„To platí u akcí jednoletých a nově zahajovaných, kdy se prodlužuje příprava stavby nebo jsou problémy např. při výkupech pozemků,” uvádí důvodová zpráva. Rozestavěné projekty pak doplácejí na kontrolu dříve uzavřených smluv. Také u těchto akcí Praha připouští zdržení v řádu měsíců i odsun na další rok.
Prakticky identické odůvodnění, proč nebylo možné realizovat plánované investice, se objevuje i ve výsledcích hospodaření Prahy z předchozích dvou let. Přesto vznikly ambiciózní rozpočty počítající s nemalými investicemi.
Metro se stále nestaví
Kvůli problémům s výkupem pozemků není například možné stavět trasu metra D, která má být jednou z největších investic za několik desítek miliard korun.
Na její první část město v loňském rozpočtu ambiciózně vyčlenilo přes 800 miliónů, ale stavba stále ještě nezačala, a tak byla v rámci úprav rozpočtu tato investice zrušena. Stavba totiž stále nezačala a probíhají pouze přípravné práce a výkup pozemků.
Magistrát od roku 2014 ovládá koalice hnutí ANO, ČSSD a Trojkoalice (lidovci, Strana zelených a STAN).