Článek
„V rámci retroprovozu se snažíme prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. a 60. let, které charakterizuje zejména výjimečný design českého výtvarníka Františka Kardause,“ sdělil Novinkám technický ředitel povrchové dopravy DPP Jan Šurovský.
„Z tohoto období nám ve vozovém parku historických tramvají chyběl zástupce vozů K2, které, ač v Praze nikdy v pravidelném provozu nejezdily, jsou s hlavním městem navždy spjaty, protože se pouze zde v závodě ČKD Tatra v letech 1966 až 1983 vyráběly,“ dodal.
Konkrétně tato souprava byla vyrobena v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha a dodána do Bratislavy jako poslední tramvaj K2. Bratislavský dopravní podnik ji od začátku využíval pouze jako vůz pro výcvik řidičů.
V roce 2009 byla vyřazena a odstavena v bratislavské vozovně Krasňany, aniž by kdy svezla cestující. Díky tomu neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala zachována s velkým množstvím původních prvků.
Zaplatili 1000 eur
I proto se před dvěma lety pražský dopravní podnik rozhodl tramvaj za 1000 eur (dnes zhruba 23 800 Kč) odkoupit. Od té doby procházela úpravami v Dopravním podniku města Brna.
„Na voze nikdy neproběhla žádná větší oprava. Nemilé překvapení na nás čekalo, když jsme celý vůz odstrojili. Karoserie totiž byla hodně zdeformovaná a museli jsme vyměnit velkou část nosných prvků,“ řekl k opravě ředitel DP města Brna Miloš Havránek.
Proměnou k nepoznání prošel i interiér vozu a kabina řidiče, která sice odpovídá původnímu provedení, řidiči zde však najdou i moderní prvky, které jsou citlivě skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozu.
„Tramvaji jsme přidělili evidenční číslo 7000 symbolicky – původně s ním v Praze zkušebně jezdila vůbec první článková tramvaj vyrobená v Československu, typ K1 z roku 1964, a krátkou dobu jej nesl i prototyp tramvaje K2 a pod tímto číslem byl vystaven také na Mezinárodním veletrhu Brno 1966,“ doplnil Šurovský.
Tramvaj poprvé vyjela do pražského provozu první únorovou neděli. Na lince 42 vyjede tento měsíc ještě 11., 19. a 25. února.
V březnu a dubnu si tramvaj ještě zhruba na dva měsíce převezmou technici v Ústředních dílnách DPP v Hostivaři, aby ji ve spolupráci s pracovníky z Dopravního podniku města Brna doladili.
„Předpokládáme, že do trvalého provozu na historických linkách se tramvaj K2 vrátí na přelomu letošního dubna a května,“ řekl Šurovský.
Kromě linky 42 by měla tramvaj vyrazit také na trasu linky 23, která jezdí mezi Královkou v Praze 6 a vinohradskou Zvonařkou. Dopravní podnik ji chce mimo to také nabízet k pronájmu, stejně jako designovou tramvaj T3 Coupé.
V pražských ulicích se objeví designová tramvaj T3 Coupé
„S Dopravním podnikem chceme být průkopníky modernizace MHD a zajistit cestujícím komfort a pohodlí v podobě moderních vozů, ale současně máme za cíl popularizovat pražskou dopravu třeba i prostřednictvím historických vozů,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.
„Máme morální povinnost pečovat o technické dědictví a zachovávat jej pro další generace. Proto když se nám naskytla příležitost za symbolickou částku zakoupit chybějící vůz K2 do našeho vozového parku historických tramvají, nezaváhali jsme. Jsem rád, že se její záchrana a oprava podařila a můžeme ji do pražských ulic vypravit symbolicky ke 40. výročí od ukončení výroby tohoto typu,“ dodal generální ředitel DPP Petr Witowski.
Vozů K2 bylo vyrobeno celkem 569 kusů. V Československu (234 kusů) se prosadily v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se do tehdejší Jugoslávie (90 kusů) a Sovětského svazu (245 kusů). Významným exportním uplatněním byly i dodávky pro egyptskou Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny.
Pražská tramvaj Tatra K2
Jedná se o jednosměrný šestinápravový motorový tramvajový vůz sestávající ze dvou částí – článků. Krajní podvozky jsou hnací, převzaté z tramvaje Tatra T3. Střední podvozek je hnaný – běžný (bez motorů) a je vybaven kotoučovými a kolejnicovými brzdami.
Kloubové spojení obou článků karoserie se nachází na středním podvozku, přechod je krytý měchem. Oproti standardním vozům T3 se v ose tramvaje na spodku nenachází masivní centrální nosník, celý spodek je vylehčen a tvořen roštovým systémem příčníků a podélníků.
Laminátové sedačky jsou rozmístěny v uspořádání 2+1. Po rekonstrukci vozu je nově osvětlení interiéru řešeno pomocí LED svítidel na 24 V, vůz je zároveň vybaven interiérovým kamerovým systémem a čelní nehodovou kamerou.
Tramvaj K2 je vybavena elektrickou výzbrojí s odporovou regulací rozjezdu a brzdění. V krajních podvozcích se nachází vždy dva trakční motory (každý pohání jednu nápravu), které jsou zapojeny sériově, vzájemné spojení obou podvozků je paralelní.
Zdroj: DP Praha