Článek
„Magistrála je dnes především bariérou, která od sebe odděluje jednotlivé části města. Lidé, kteří nejedou autem, se jí snaží vyhnout. To chceme změnit,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Koncepce změn je zaměřena na tři základní pilíře – prostředí, lidé a mobilita.
„Prvním krokem k její proměně v městský bulvár by měla být úprava parků, ulic a náměstí, které k ní přiléhají,“ dodala ke změnám, na nichž bude Institut plánování a rozvoje (IPR) spolupracovat s dánskou architektonickou kanceláří Gehl Architects.
Dánští architekti se primárně zabývali tříkilometrovým úsekem mezi Hlávkovým a Nuselským mostem.
„V tuto chvíli se řidiči nemusí bát žádných radikálních změn, které by snížily propustnost magistrály,“ dodal k plánům šéf IPR Ondřej Boháč.
Magistrála podle něj zůstane i nadále významným dopravním tahem, ale je nutné zlepšit její prostupnost skrze nové přechody. Ačkoli se tudy pohybují každý den desítky tisíc lidí, k dispozici mají jen minimum přechodů a velmi zanedbané podchody.
Obavy ze snížení propustnosti
Někteří radní však mají o dopadech schválených změn pochybnosti. „Jednou věcí je zlidštění magistrály, úplně jinou pak postupné snižování její kapacity – to vše v logické návaznosti k ostatním klíčovým dopravním tepnám v Praze. A ty bohužel dokončeny ani zdaleka nejsou,” uvedl s poukazem na pražský a městský okruh zastupitel Patrik Nacher (ANO).
Vyslovil rovněž obavu, že by i dílčími úpravami jako stavba přechodů a nových odbočovacích pruhů mohlo dojít „k postupnému zašpuntování” magistrály.
O změnách a zklidnění magistrály hovoří hlavní město dlouhodobě. V minulosti se mluvilo o jejím částečném zahloubení či přeměně na městský bulvár.