Článek
JCDecaux v Praze provozovalo mobiliář od 90. let, prodlužovaná smlouva ale nedávno vypršela a Praha se rozhodla pro přístřešky podle vlastního designu od studia Artěl. Rozmístěno jich bylo zatím kolem sedmi set.
Přístřešky koupené od firmy, jež sídlí ve Francii a působí globálně, město plánuje využít zejména k nahrazení starých zastávek především v okrajových částech Prahy.
„Budeme se moci zbavit všech těch takzvaných drátoskel, zastávek ze 70. a 80. let,“ uvedl radní Michal Hroza (TOP 09).
Stavební úřad zavřel karlínská kasárna
Přístřešky JCDecaux koupí městská společnost Technologie hl. m. Prahy podle svého šéfa Tomáše Jílka z vlastních prostředků a z komerčního úvěru, nikoli za městské peníze. Cena prý vznikla tvrdými jednáními o znaleckém posudku. Až Praha přístřešky získá, stane se od 90. let poprvé téměř monopolním vlastníkem přístřešků a volně stojících reklamních nosičů. „Město se emancipovalo a troufá si provést určitou privatizaci naruby,“ uvedl Jílek.
Podstatná je právě reklama. „Reklama prošla významnou redukcí. Z původních 500 ploch je do části, kterou kupuje město, včleněno 160,“ uvedl Jílek.
Hledá se provozovatel reklamy
Ze zastávek MHD už dnes na lidi nekřičí kdovíco, s určitou reklamou umístěnou na přístřešcích se ovšem do budoucna počítá. Město se chystá vypsat velký tendr na partnera, který by reklamu deset let provozoval, město ji ale bude moci regulovat.
Jílek očekává, že otevřená soutěž na provozovatele reklamy na přístřešcích v celkové hodnotě přesahující miliardu korun, by mohla být schválena ještě v červnu. Vítěz by se měl úkolu ujmout od března. V přechodné době před dokončením soutěže má do konce března příštího roku samostatné nosiče provozovat JCDecaux, která bude THMP platit nájem a zajistí i údržbu mobiliáře.
JCDecaux by v Praze neměl zůstat téměř žádný vlastní mobiliář, firma z Prahy ale zcela odejít nemusí. Podle Jílka by se mohla přihlásit právě do soutěže na provozovatele reklamy.