Hlavní obsah

Takhle by měl vypadat moderní terminál na pražském Smíchově, hledá se projektant

Praha
Aktualizováno

Prvním skutečně moderním dopravním terminálem v Praze má být Smíchovské nádraží, kde vznikne stanice pro železniční i autobusovou dopravu s přestupem na MHD včetně P+R parkoviště. Projektanta vybere magistrát počátkem příštího roku. Náklady na vypracování projektu jsou odhadovány na 160 milionů, přičemž výstavba terminálu přijde na několik miliard korun. Město představilo vizualizace chystané stavby.

Foto: IPR Praha

Vizualizace nového dopravního terminálu na Smíchově.

Článek

„Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moct na jednom využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti,“ tvrdí náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Do nového terminálu by se měla přesunout příměstská a dálková autobusová doprava, která je momentálně v ulici Na Knížecí. Autobusy by měly nově odjíždět ze střechy nad železniční stanicí.

Hala nádraží, která vznikla v 50. letech, zůstane zachována a bude doplněna o novou část s obchody a administrativními prostory. Na samotném nádraží přibude čtvrté nástupiště.

Změnu čeká i prostor před nádražím, kde budou ubourány přístavby staré budovy nádraží, která bude opravena.

Tramvajové koleje budou přesunuty blíž k nádraží. Kromě nynějších zastávek tramvají zde budou mít zastávky také městské autobusy. Nádražní ulice bude před nádražím průjezdná pouze pro vozy taxi nebo auta v systému K+R (Kiss and ride), kdy vůz může zastavit, vyložit cestujícího, ale ihned pak odjíždí. Na jihu od staré nádražní budovy vznikne nové sídlo Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

V sousedství vyroste nová čtvrť

Na severní straně terminálu bude záchytné parkoviště P+R pro tisícovku aut. Na P+R bude možné vjet pouze z městského okruhu. Bude tam také lávka přes železnici, která spojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City, která vzniká mezi nádražím a Na Knížecí. Autobusy MHD v budoucnu Na Knížecí budou jezdit, ale nebudou tam mít konečnou a parkoviště.

Na projektu město spolupracuje se SŽDC, která do projektu investuje zhruba 2,5 miliardy korun. „My tady připravujeme pro nás důležité projekty. Jednak je to přestavba infrastrukturní části železniční stanice a plánujeme i přestavbu stávající výpravní budovy,“ řekl náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Pavel Paidar.

SŽDC vybuduje i nové technologické zázemí, které bude na místě budovy s načervenalou fasádou u tramvajové smyčky. První práce by SŽDC chtěla zahájit v roce 2021.

Projekt Smíchov City zahrnuje 216 099 metrů čtverečních pozemků a má tam najít bydlení až 3300 lidí. Severní část, která bude začínat Na Knížecí a má sloužit zejména k bydlení, chce developerská firma Sekyra Group začít stavět začátkem příštího roku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám