Článek
Opatření by podle nich mohlo začít platit začátkem příštího roku, o přesných parametrech se zatím jedná. V plánu je také omezení návštěvnického parkování v centru.
Zatím není jasné, jak velké oblasti by se opatření mělo týkat, ani kolik by lidé, kteří v samotném centru města nebydlí, za vjezd platili.
O omezení průjezdu centrem kvůli jeho přehlcenosti automobilovou dopravou se v metropoli diskutuje dlouho, dosud se však politici na řešení nedohodli.
Zastupitelé podpořili rekonstrukci výtoňského mostu a výstavbu třetí koleje, odborníci doporučili nový
Nynější vedení magistrátu a Prahy 1 podle Hřiba našla shodu na zpoplatnění namísto úplného uzavření některých oblastí pro tranzit.
„Je to opatření měkčí, nicméně sleduje stejný cíl,“ řekl. Jeho slova potvrdila i Radoměřská. „Zóna v centru města má být zpoplatněna,“ uvedla.
Auta brzdí tramvaje
O případném zavedení opatření bude rozhodovat městské zastupitelstvo. Hřib dodal, že dopravně přehlcené centrum je problémem i z pohledu MHD, protože auta brzdí tramvaje a zpoždění se následně přenášejí co celé sítě.
Zpoplatnění vjezdu by se podle něj nemělo vůbec dotknout rezidentů, protože se bude kontrolovat s pomocí kamer napojených na databázi parkovacích oprávnění.
Městská Technická správa komunikací (TSK) podle Hřiba nyní pracuje na dopravních modelech. „Nějaké dopady do dopravy budou, ale víme, že to nebude znamenat nějakou katastrofální apokalypsu,“ řekl.
Stále se řeší také to, jaké přesně oblasti by se mělo opatření týkat nebo kolik bude vjezd do centra stát. Radoměřská dodala, že zásadní je také vymahatelnost. „Musí probíhat důkladná, pečlivá, důrazná a nekompromisní kontrola toho, co zavedeme,“ uvedla.
Anketa
Podle Hřiba bude nyní magistrát vedle zpoplatnění vjezdu do centra jednat i o komplexních úpravách systému zón placeného stání, které by podle jeho představ měly přinést i více parkovacích míst pro místní obyvatele v centru.
I změny v parkování by v ideálním případě měly začít platit začátkem příštího roku, dodal.
V souvislosti s parkováním náměstek primátora zmínil také obtížnou vymahatelnost přestupků, které končí ve zdlouhavých a z velké části neúspěšných správních řízeních. V této otázce chce Hřib prosadit změny legislativy.
„Když ta pravidla nebudou vymahatelná, tak budou vcelku k ničemu. A k té vymahatelnosti je opravdu nezbytná změna zákona, to prostě nejde řešit nijak jinak,“ řekl.
Území Prahy 1. Do jak velké části centra by byl vjezd zpoplatněn, zatím není jasné.
O zpoplatnění vjezdu se v Praze mluví už mnoho let. Předchozí vedení města koketovalo s myšlenkou zpoplatnit vjezd do města vymezený tzv. městským okruhem, který ovšem ještě není dokončen.
Tvoří ho Jižní spojka, Tunelový komplex Blanka či Barrandovský most. Už tehdy se uvažovalo o ceně v řádu desetikorun denně.
Cílem opatření bylo podle tehdejšího radního pro dopravu Petra Hlubučka lidi od cest autem do centra odradit, nikoliv přilepšit rozpočtu.