Hlavní obsah

Praha chce, aby stát dal na metro i okruh

Obsáhlá koaliční smlouva o spolupráci v zastupitelstvu hl. m. Prahy do roku 2026 mj. popisuje programové priority města. Materiál, který má Právo k dispozici, nabízí pět velkých investic, jež by měly znamenat všestranný rozvoj metropole.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Dosavadní první náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) přichází na jedno z koaličních jednání

Článek

Patří mezi ně metro D z náměstí Míru v Praze 2 do Písnice. Trasa dlouhá 10,6 km za bezmála 100 miliard zahrnuje deset stanic a sloužit by měla za sedm let.

U metra jde o zásadní stavbu národního významu, která pomůže výrazně snížit emise v dopravě

První část linky z Pankráce na Olbrachtovu se začala stavět loni na jaře. Budoucí koalice podporuje spolufinancování výstavby podzemní dráhy státem. Tak to funguje například v Mnichově, Vídni či Budapešti. „Navíc jde o zásadní stavbu národního významu, která pomůže výrazně snížit emise v dopravě,“ stojí v dokumentu. Stejně tak by se stát měl podílet na budování vnitřního městského okruhu. I tomto případě jde o zásadní stavbu národního významu, kterou budou využívat nejen Pražané, ale i návštěvníci z ostatních regionů. Bez příspěvku státu nebude mít hlavní město na tuto klíčovou dopravní stavbu dostatek financí, varují politici.

V provozu je úsek z Troji přes tunelový komplex Blanka, Strahovský tunel, tunel Mrázovka, Barrandovský most a Jižní spojku, za níž provizorně pokračuje po začátku Štěrboholské radiály. Propojení na severovýchodě je v plánu.

Svoboda, Udženija, Pospíšil, Hřib… V radě Prahy usednou známé tváře

Domácí

„Urychlete výkup pozemků pro okruh“

Koalice apeluje na ministerstvo dopravy, aby urychlilo výkup pozemků pro vnější silniční okruh kolem Prahy, který má mít 83 kilometrů a má spojovat 10 radiálních dálnic, a stavbu zbývajících úseků.

Za důležitý považuje i rozvoj železnice v Praze i navazujících tratí. Slibuje, že podpoří mj. dostavbu Vyšehradského mostu, stavbu Libeňského přesmyku, zkapacitnění trati do Běchovic, modernizaci trati do Berouna či výstavbu vysokorychlostních tratí a Nového spojení 2.

Peníze od státu žádá město také na výstavbu Vltavská filharmonie, která má vyrůst v Praze 7. V mezinárodní architektonické soutěži loni zvítězil návrh dánského studia Bjarke Ingels Group. Od podzimu architekti dopracovávají návrh do jeho finální podoby.

Třicet pět metrů pod zemí. Prošli jsme se tunelem, kterým povede budoucí metro D

Domácí

Výběr článků

Načítám