Hlavní obsah

Praha by s pořízením mobiliáře riskovala, tvrdí analýza

Praha

Hlavním městem zvažované pořízení zastávek MHD namísto současného modelu, kdy je zajišťuje soukromá firma, by mohlo být rizikové. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovalo Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA). Zastávky nyní vlastní a provozuje firma JCDecaux, které v polovině příštího roku vyprší smlouva. Vedení města nyní zvažuje, zda vypíše tendr na soukromého provozovatele, nebo přístřešky za 325 milionů korun nakoupí samo.

Foto: Dana Kysučanová, Novinky

Zastávka MHD v Zelené ulici v Praze 6

Článek

Komise pro mobiliář radě doporučila, aby město mobiliář nakoupilo samo a následně soutěžila provozovatele reklamy. Nynější model funguje tak, že mobiliář vlastní a stará se o něj firma JCDecaux, která platí městu nájem a zároveň na plochách prodává reklamu. Kromě zastávek pečuje firma také o zábradlí, odpadkové koše, veřejné toalety, stojany na kola nebo pouliční hodiny. Zástupci firmy již dříve avizovali, že pokud město smlouvu neprodlouží, začnou v polovině letošního roku mobiliář demontovat. Podle města má firma povinnost ho zajistit do skončení kontraktu. O dalším postupu budou radní rozhodovat v nejbližší době.

V případě pořízení přístřešků městem by magistrát následně vypsal tendr na provozování reklamních ploch, které se na nich nacházejí. Podle CETA nicméně tento model přináší rizika.

Rizikových bodů je 16

"Ekonomická teorie i příklady z praxe ukazují, že provozování komerčních služeb státem nebo municipalitami přináší významná rizika, ať již z pohledu objektivní kalkulace nákladů a příjmů, provozního zajištění služby, transparentního soutěžení jednotlivých dodavatelsko-odběratelských vazeb, flexibility při mimořádných událostech, promítnutí volatility tržních cen či bobtnání státní správy," řekl ředitel centra Aleš Rod.

Spor Prahy s JCDecaux může skončit u soudu a lidé bez přístřešků

Domácí

Centrum upozornilo na 16 rizikových bodů. Patří mezi ně například vysoké vstupní investice, podhodnocené provozní náklady, snížení kvality poskytovaných služeb mobiliáře, náročnost a zdlouhavost výměny přístřešků, časová náročnost výroby nových zastávek či personální kapacity na provoz.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se opakovaně vyjádřil, že považuje za zásadní, aby město přístřešky vlastnilo. S tím počítají obě zvažované varianty, v případě zajištění mobiliáře soukromníkem by měl po vypršení kontraktu zůstat v majetku města.

Uchazeči do případného tendru

K oběma variantám se dříve vyjádřili jak zastupitelé, tak odborníci na městský mobiliář. Radní Prahy pro majetek Jan Chabr (TOP 09) dříve uvedl, že sám preferoval cestu koncese, ale i možnost pořízení mobiliáře městem považuje za schůdnou. Naopak předseda pražské ODS, opoziční zastupitel a člen komise pro mobiliář Tomáš Portlík se vyjádřil v to smyslu, že za efektivnější by považoval model provozování mobiliáře soukromníkem.

Pokud by se město rozhodlo vypsat tendr, podle informací ČTK se do něj chtějí kromě JCDecaux přihlásit i firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor. BigBoard uvedl, že zatímco JCDecaux nyní platí městu asi 12,5 milionu korun ročně, hodnotu zakázky lze podle podmínek výběrového řízení odhadnout až na 100 milionů. Podle JCDecaux je nutné kromě nájmu vzít v potaz i náklady na údržbu a opravy mobiliáře.

Výběr článků

Načítám