Hlavní obsah

Praha–Brno za hodinu vlakem už za 12 let, slibuje ČSSD

Novinky, jov

ČSSD chce urychlit vybudování vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Brnem. Dosavadní plány počítají s dokončením trati v roce 2038, sociální demokraté plánují, že jízda mezi oběma městy bude trvat pouhou hodinu už v roce 2025, tedy o 13 let dříve.

Foto: Jiří Ovčáček, MMS, Novinky

Parní lokomotivu „Šlechtična“, vyrobenou Škodou Plzeň v roce 1947, nechali soc. dem. přistavit na první nástupiště.

Článek

„Praha–Brno za hodinu jízdy není nereálný sen,“ řekl stínový ministr průmyslu a obchodu za ČSSD Milan Urban na pondělní tiskové konferenci, která se symbolicky konala na pražském Masarykově nádraží, v Masarykově salónku.

„Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ uvedl Urban. Výstavba vysokorychlostních tratí podle něj prokazatelně zvyšuje ekonomický růst. Zprovoznit 200 kilometrů tratě Praha–Brno za 12 let není podle ČSSD nereálné. Strana poukazuje na to, že ve Francii trvala podobná stavba od projektu pět let, v Itálii devět let.

Rychlodráha na letiště

Sociální demokraté také slibují, že za jejich vlády konečně vznikne rychlodráha mezi Prahou a středočeským Kladnem s odbočkou na Letiště Václava Havla. „Tím bude umožněn hvězdicovitý systém železnice okolo Prahy po vzoru Paříže nebo Barcelony,“ doplnil Urban. Projekt už má své jméno – Masarykova rychlodráha.

Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec ujistil, že jeho strana jednoznačně podporuje železniční dopravu. Po volbách hodlá sociální demokracie, pokud se ujme vlády, stabilizovat situaci jak v ČD, tak v nákladním dopravci ČD - Cargo. „To bude úkol pro prvních 100 dnů vlády,“ přislíbil Chovanec.

ČSSD hodlá podle Chovance řešit i znevýhodnění železnice. Regionální tratě jsou zpoplatněny, což prodražuje nákladní dopravu, zatímco silnice I. třídy nikoliv. Sociální demokraté proto budou iniciovat zpoplatnění silnic I. a částečně i II. třídy pro kamióny tak, aby se přeprava po železnici vyplatila. Druhou možností je podle Chovance snížení nebo zrušení poplatku za dopravu po železničních tratích.

Sociální demokraté pojali tiskovou konferenci stylově nejen tím, že ji uspořádali v Masarykově salónku. Na první nádražní nástupiště nechali navíc přistavit parní lokomotivu „Šlechtična“, vyrobenou Škodou Plzeň v roce 1947, a tři historické osobní vagóny. Urban vysvětlil, že jde o poukaz na historii, na kterou podle něj můžeme být právem hrdi. Stínový ministr v této souvislosti doplnil, že jeho dlouhodobou vizí je návrat ČR mezi deset technicky nejvyspělejších zemí světa.

Výběr článků

Načítám