Článek
"Náš návrh spočívá v tom, že bychom zúžili profil ulice na dva pruhy do města a dva pruhy z města, vložili tam zelené pásy, po obou stranách s cyklostezkou a vložili bychom tam střídavý pruh, který by byl řízen inteligentní světelnou signalizací, která by měnila směr jízdy vozidel," popsal vizi úřadu Horálek.
Jedna z variant návrhů počítá i s tím, že se uprostřed udělá pěší zóna.
Odhadovaná cena projektu je mezi 200 a 500 milióny korun. Závisí na tom, zda Praha 4 přestaví pouze prostřední část magistrály, nebo zrekonstruuje i inženýrské sítě, pouliční osvětlení a další věci. Doposud si všechny dopravní stavby v Praze včetně metra hradilo hlavní město samo. V tomto případě ovšem přislíbila finanční pomoc vláda.
S financováním by pomohly fondy EU
"Jsem přesvědčený, že je možné využít prostředky ze státního fondu životního prostředí," řekl na konferenci premiér Petr Nečas (ODS). Doplnil, že konkrétně by mělo jít o peníze z operačních programů EU, které umožňují financovat ekologické části dopravních projektů.
"Jsem přesvědčen, že větší zaangažovanost státních financí tam, kde se jedná o klíčové dopravní stavby mající celostátní význam, a průjezd Prahou má celostátní význam, je správný krok a není možné nadále všechno přehazovat na hlavní město Prahu," zdůraznil Nečas.
Magistrála by mohla mít novou podobu podle Horálka už za dva roky. Počítá s tím, že město by mohlo už v rozpočtu na rok 2011 uvolnit peníze alespoň na projekt.
Místo betonových svodidel keře či pěší zóna
Praha 4 má i další dvě záložní varianty přestavby magistrály. V minimalistické se počítá s tím, že jízdní pruhy zůstanou v současném rozsahu, doprostřed se místo současného betonového hrazení a sloupů vysadí stromy a keře.
Naopak podle maximalistické varianty by zůstaly v každém směru dva jízdní pruhy, po obou stranách silnice by byly vysazeny stromy a uprostřed by vznikla pěší zóna. "Tento návrh je vizí do budoucna a můžeme ho rozpracovávat až tehdy, kdy bude v provozu kompletní vnější i vnitřní městský okruh a vyřešeno parkování v Praze," dodal starosta čtvrté městské části.
Zdůraznil, že tentokrát se nejedná o pouhý předvolební slib. Jako záruku zmínil slib premiéra poskytnout na projekt peníze ze státního rozpočtu. "Zdá se vám, že jakákoliv strana by neprosazovala projekt, který provede ke zkvalitnění úrovně života?" doplnil Horálek.
Budoucnost magistrály může být v tunelech
Nejde o první vizi pražského magistrátu či městských částí na přestavbu severojižní magistrály. V minulosti například pražský radní Jiří Janeček (ODS) přišel s návrhem na přemostění magistrály na Jižním Městě tak, aby nerozdělovala městkou část Praha 11. Auta měla jezdit v tunelu, na kterém by byly travnaté plochy či zóny pro aktivní trávení volného času.
Pražský magistrát zase navrhoval, aby se pod zem přesunula doprava v Legerově ulici před Národním muzeem.